Orättvisa regler och väntetider för landets barnlösa

Som ofrivilligt barnlös med nedsatt fruktbarhet är man beroende av andra för att lyckas. Andra som har alla ägg och spermier i ordning kan ju sköta det där på egen hand, med hjälp av vanlig hederlig kalender och ägglossningsstickor. Men vi som är i händerna på medicinskt kompetent personal, receptbelagda mediciner och moderna laboratorier och ultraljudsapparater är därför helt beroende av att vårdkedjan fungerar som den ska och att tillräckliga resurser tilldelats. Jag kan tänka mig att många ställer sig tveksamma till att låta så stor del av budgeten gå till hjälp för ofrivilligt barnlösa, för "barn är ju ingen rättighet"... För många är detta är ett lyxproblem och i-landsproblem och det är säkert därför som storleken på den erbjudna hjälpen ser så så olika över landet.
 
Jag läser ett blogginlägg om en tjej vars utredning verkar ta lååång tid. Hon spår att hon förmodligen inte får komma igång med en behandling förrän tidigast i maj! Och jag började räkna efter hur lång tid jag fått vänta mellan varje steg. Jag inser att jag är lyckligt lottad som...
  • slutade med p-piller i september-12
  • kontaktade gynekolog i november-12
  • kom på första samtal i december-12
  • fick starta med Pergotime i januari-13
  • efter 3 Pergotimekurer utan resultat remitterad vidare till fertilitetsmottagning i mars
  • utredning startar i april (äggledarspolning, spermaprov)
  • i maj var allt klart = start av första kuren Puregonsprutor
Visserligen har jag bara fått 2 ägglossningar på det här året, men jag har fått köra på i jämn takt. Jag har alltid fått en tid för läkarbesök när det passat faserna i min behandling. Behöver jag komma tillbaka tre dagar senare har jag fått det. Jag har för det mesta fått tider som passat mina arbetstider. Överhuvudtaget har det flutit på ganska bra med mina totalt sju behandlingar (tre Pergotime, fyra Puregon) med undantag för sommar- respektive juluppehåll. När jag inte kunnat ringa har jag mailat och fått snabb respons, ibland med vändande post. När jag blir gravid överväger jag att "outa" var jag går, som ett tack. Men det får vi se, jag kanske vill förbli anonym trots allt.
 
Slutsats: Tänk hur orättvist det kan vara mellan olika landsting och sjukhus! Jag lider med er som drabbas av långa väntetider och osmidiga processer. Håll ut!


Kommentarer
Drömmamedpcos

Tack för din uppmärksamhet! Värmer i mitt frustrerade hjärta! Fick även det bekräftat på nyheterna idag, landstinget vi bor i har blivit ett av det långsammaste inom vården. Glad att jag inte ätit ppiller på 3-4 år för hade jag slutat med de nu skulle vi få gå hem och försöka i 1 år först. (Visste innan så tack och lov, men aldrig funkat på piller så var mest därför)

Jag började verkligen med så glädje, äntligen fick jag med sambon på noterna och vi skulle sätta fart. Men känns mer som dem stjälper än hjälper..vill få tillbaka min gnista som dem tig bort innan vi knappt ens börjat!


Svar: :( Hoppas du hittar gnistan igen! Vem vet, det kanske går fort där i maj? Kanske pang på med rätt behandling. Det är det som är bra med utredning, man kan hitta rätt behandling tidigt. Kram på dig!
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-02-01 @ 16:15:55
URL: http://www.drommamedpcos.bloggo.nu


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0