Gravid 26+3: MVC-besök

- Jag ska gå tidigare idag för jag ska till mödravårdscentralen! sa jag till kollegan och fyrade av ett fånigt Långbenleende. Tänk att jag är en sån lyckost som får gå med magen i vädret till MVC istället för att diskret lämna jobbet för ännu ett besök på fertilitetsmottagningen. Att äntligen få fokusera på något som är ren och skär lycka.
 
Besöket idag var alltså positivt. Tyvärr hade sambon förhinder så jag fick gå själv den här gången.
Vi tog prover: mitt järnvärde var uppe i 120 Hb vilket är jättebra, sist (för 8 v sen) hade jag 111 och vid inskrivningen 114 så jag ska fortsätta försöka få i mig mer järn i kosten så jag kan behålla det uppe. Mitt blodtryck låg på 100/70 vilket också är lite högre än det jag hade för tre veckor (100/60). Mitt blodsockervärde var 7,5 vilket var normalt det också. Mitt Sf-mått ligger nu på 26 cm, vilket är 1 cm mer än sist, för tre veckor sen. Bebisen bjöd också på supertydliga hjärtslag, 148/min - tänk om du kunde ge samma resultat med pappas stetoskop också, gumman... Jag bad även själv om att få väga mig. Vid inskrivningen vägde jag 74kg (73 visade den hemma innan frukost) och nu i v.27 väger jag 76 kg enligt MVC:s våg, dvs. + 2kg upp. Anledningen till att jag ville väga mig är just att jag ängslas lite över att jag gått upp så lite. Men jag ska inte oroa mig tycker barnmorskan, bebisen tar det den behöver och jag kommer gå upp fler kilon mot slutet, det är fullt normalt att viktökningen kommer längre fram. Så jag ska bara försöka äta lite mer mellanmål, ett äpple eller lite nötter är fullt tillräckligt.
 
Vi pratade även om mitt håll under höger revben (normalt) och den kostnadsfria föräldrautbildningen som vi får gå på om vi vill senare i graviditeten. Om tre veckor återbesök, då är jag i v.30, vilket känns närmast osannolikt.
 
Nu ska jag ägna resten av kvällen åt att läsa i nån av de andra låneböckerna om förlossningen.


Kommentarer
Hannah

Det är nog jättesvårt att höra med stetoskop, därför bm använder doppler istället (det kan du beställa jättebilligt på tex clearblue om du vill) På slutet ska man kunna lägga örat mot magen och kunna höra, bara bebisen ligger "rätt" till såklart. Jag har en doppler som jag använde tidigt i graviditeten, innan jag kunde känna rörelser och jag vet att det kan vara svårt även med den om men inte vet hur man ska leta eller lyssna, men för mig har det alltid gått bra. Välkommen till "den dåliga sömnens tid" hihi. Nu ligger man mest och rullar runt i jakt på den perfekta sovställningen :)

2014-09-30 @ 17:01:50
URL: http://mammasnart5.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0