Gravid 24+0: Vecka 25!

111 dagar kvar tills vår älskling är beräknad att komma.

Morgonens tankeverkstad har ägnats åt barnvagn. Jag vill gärna köpa begagnat och inte lägga ner alltför mycket pengar ifall jag ångrar mig senare och vill ha nåt helt annat. Alla föräldrar verkar verkligen resonera olika och lösa det på sitt sätt. Just nu vill jag gärna ha en klassisk Happy Brio och en tjock, rejäl åkpåse. Men vad behöver jag för insats då? En vanlig liggdel, en hårdlift eller direkt i sittdelen? Jag har för mycket fritid just nu som pallar bekymra mig så mycket för det här, det mesta som finns idag verkar ju funka bra och jag vet ju ändå inte hur barnet kommer trivas i vagnen. Det kanske bara är sjal som gäller... Råd mottages tacksamt.



Kommentarer
-Jenny-

Vi hade en riktig liggdel. Hade jag gjort om första-barnet-resan nu hade jag valt en mjuklift placerad i sittdelen istället. Vi använde bara liggdelen i knappt fem månader och det hade varit smidigt att kunna bära med mjukliften om bebisen somnat. Fokusera mest på en sittdel som passar er och känns bra för den använder ni mer. Liggdel är sekundärt. Vi använde liggdelen med en pälsfodrad åkpåse. Smidigt att inte behöva böka med overall på en liten spädis. Det räckte med mössa på bebisen. Han låg varmt i vanliga kläder. Eventuellt kan man komplettera med en extra filt. Många klär på alldeles för mycket. Känn i nacken om ungen är lagom varm... Vi var inte ute överdrivet mycket i början efter förlossningen när det var snorkallt. Väldigt bra att få bebis i januari. Lagom när man orkar promenera massor är det mer vårligt och inte så kallt!

Nu blir det nog en bugaboo donkey för oss eftersom vi behöver en syskonvagn. Vi var lite lite inne på en sådan sist också men valde en annan. Där kan man inte ha mjuklift, men den är det bästa köpet om ni vill ha mer än ett barn och hyfsat tätt mellan barnen. Du kan ha den som en singelvagn nu men kan göra om den till en syskonvagn sen. Slipper köpa en ny. Den är dyr! Men samtidigt är andrahandsvärdet bra och ni får tillbaka mycket av det ni lägger ut. Vi kommer att beställa från Holland.

2014-09-12 @ 14:57:45
URL: http://jennyspysventil.vimedbarn.se
Hannah

Vår första vagn som är den enda jag haft kvar när jag bytt alla andra vi haft allt eftersom, är en Emmaljunga duo edge. Det är en väldigt stor vagn, och tung om man ska åka mycket och lyfta in den i bilen och så, men i övrigt hur bra som helst! Liggkorgen är väldigt stor och vi hade den tills barnen var nästan ett år. Den kan man ta lös och den har "gungfunktion" så jag hade den bredvid min säng som en vagga typ om de sov oroligt så kunde jag bara sträcka ut handen och vagga dem. I den hade vi en mjuklift, som jag kunde ha som säng åt dem när vi var i stugan. Sedan när vi bytte till sittdelen kunde man ändå ha mjukliften i den om man ville. I vagnen hade vi till det en Voxipåse (dyr men definitivt ett av de bästa vi köpt!) Den är supervarm och även om det är kallt ute så har mina barn bara sovit i vanliga kläder och mössa, möjligtvis även vantar och halsduk, men inget onödigt krångel med kläder på och av!
I övrigt så köpte jag en overall som har armar men är en påse vid benen, och så hål för att trä genom bältet när de ska åka bil, väldigt enkelt där också, eller om man bara vill ha en åkpåse i babyskyddet så är det också enkelt. Jag lät åkpåsen sitta kvar i babyskyddet och så satte jag bara ner bebisen och spände fast, och stängde åkpåsen, lätt att öppna igen om det blev varmt. Kan vara svårt att få en liten bebis att ha armarna på ett bra sätt i overallen, de har ju som ingen riktig styrsel i kroppen när de är små, och det problemet slipper man om de sitter i en åkpåse. Tror jag köpte en Babytravel åkpåse för nån hundring.

2014-09-14 @ 15:56:09
URL: http://mammasnart5.blogspot.com
Azielle

Vi har haft en Brio Happy och är sjukt nöjda. Efter två barn är den fortfarande fin och det är bra gung i fjädringen.
Vi valde punkteringsfria däck och är nöjda med det.
Vi har haft en separat liggdel och det har fungerat bra för oss. Barnen har haft gått om plats och det har varit lätt att bädda efter väder. Jag upplever att en mjuklift blir trängre och varmare.
Sittdelen har vi bytt till runt 8-9 månader och sen har vi bytt till sittvagn runt 2 år.

2014-09-15 @ 11:28:50
URL: http://azielle.blogg.se
Catrin- Två blev tre

Vi har en Brio Go och kan inte vara mer nöjda! Den har riktig liggdel, sittdel och bebyskyddet passar även att sätta i vagnen om han t ex somnar i bilen och man bara ska in och handla snabbt. Nu är vi inne på sittdelen då min kille är så pass stor, men älskar den precis lika mycket som liggdelen =)

Vi har både de små svängbara hjulen som ingår och terränghjul till snö- och skogskörning. När han föddes var det snöstorm så då behövde man verkligen dessa hjul =) Enkla att byta.

2014-09-16 @ 00:02:57
URL: http://tvablitre.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0