Gravid 23+6: Böcker att läsa

60% av graviditeten har passerat! 168 av 280 dagar för att vara exakt.
 
Lillan sparkar och buffar och om jag tycker att hon varit för lugn kan jag "väcka" henne genom att puffa på magen och få ett svar. Jag tycker själv att magen växer och fotar varje vecka, tyvärr lite oregelbundet, men åtminstone en gång per graviditetsvecka dokumenteras magen som sakta men säkert tar form.
 
Dagens magbild:
 
Idag masade jag mig iväg till biblioteket för att låna lite böcker, jag är ju hemma och slöar och kan passa på att förkovra mig lite inför mamma-blivandet nu när det finns tid.
Jag borde börja tänka lite mer på förlossningen, det är liksom en pytteliten del av mitt upptagningsområde just nu. Jag tänker mest på hur livet kommer vara efter graviditeten, hur barnet kommer se ut och vara, hur det är att amma och lida sömnbrist, hur min sambo kommer vara som pappa osv. Men jag inser att jag måste ju förbereda mig lite åtminstone, så det inte blir en chock. Så två av böckerna handlar om att föda barn. Och två av böckerna handlar om spädbarnspsykologi och föräldraskap, något som intresserar mig på riktigt. Jag hade lite svårt att välja böcker, trots att jag läser en massa bloggar kände jag inget sug efter såna där böcker som bara skrivs ur mammans/pappans perspektiv, typ gravid-dagböcker. Och rena pediatrikböcker känns fjärran, jag kan läsa om barnsjukdomar senare. Nej, gärna ge mig handfasta råd inför förlossningen, eller flummiga böcker om anknytningsteori - sånt vill jag läsa.
 
 


Kommentarer
Hannah

Magen börjar bli härligt rund och go! Jag läste inte så mycket, men jag har det som ett intresse och jobbar på prematuren och så har jag varit med på massa kejsarsnitt och även askulterat på förlossningen och varit med på andras förlossningar så jag kände mig trygg inför första förlossningen. Dessutom höll jag på med yoga och den andningen hjälpte mig massor! Sedan kom jag och min man överrens om att vi inte skulle bestämma allt och ha vissa krav utan att vi skulle ta det som det kom, guidad av barnmorskan. Vi tänkte att ju mer vi ville ha det på ett visst sätt, desto mer besviken skulle vi bli om det inte blev så! Jag tänkte också mycket på avslappning, och att ta emot smärtan istället för att försöka undkomma den. När värkarna kom så försökte jag tänka mig att jag "gick in" i den istället för att spänna emot. Till andra förlossningen läste jag Föda utan rädsla (var mer orolig då fast första förlossningen var toppen?!) och hon satte fingret på mycket av det som jag redan gjort, jag tyckte hon hade många bra tips faktiskt. Förlossningen är så jäkla fantastisk och häftig så det kan du verkligen se framemot :D

2014-09-11 @ 21:09:37
URL: http://mammasnart5.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0