Gravid 9+1: KUB eller inte?

KUB

(=kombinerat ultraljud och biokemiskt test)

KUB är en kombination mellan ultraljud och blodprov, för att bedöma sannolikheten för kromosomavvikelse hos fostret.

Vi har inte bestämt oss än om vi ska göra KUB eller inte. Här i vårt landsting får alla göra det som vill. På ett sätt känns det bara onödigt. Tänk om jag får en dålig siffra där sannolikheten är stor för en kromosomavvikelse. Det finns många på nätet som fått sin graviditet nästan förstörd av ett lågt värde eftersom de oroat sig så mycket, och sen föds barnet friskt ändå eftersom det bara är en sannolikhetsbedömning. Å andra sidan, om det faktiskt finns en risk kanske det är bättre att veta det nu än vid ultraljudet i v 18. Det är också det som lockar mest - möjligheten att få se vårt lilla knyte på ultraljud igen och slippa vänta två långa månader som vi annars måste göra.

Det finns också en möjlighet att söka oss privat, dvs. betala för ett extra ultraljud. Vi har inte diskuterat saken, gubben är i princip borta hela veckan och jag kan inte bestämma mig.

Hur tänker ni kring kub och extra ultraljud?



Kommentarer
Jennie

Vi pratade om vad vi skulle göra med informationen ett KUB ger och eftersom vi bestämt oss för att vi inte skulle riskera att hå vidare med ett fostervattensprov så avstod vi KUB. Tycker inte att man bara ska göra det av anledningen att göra ett extra ultraljud utan då är det bättre att boka ett privat.
Hoppas ni kommer överens om vad som är bäst för de och att ni känner er tillfreds med ert val sen.

Svar: Du har en poäng där. Ska nog kolla upp privata vul. Antar att ett kub liksom allt annat är en kostnad som man kanske inte ska utnyttja bara för det. Fvp vill jag verkligen inte göra pga mf-risken.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-05-30 @ 16:00:19
URL: http://lillapyret.se
Becca

Får ni bara göra UL i v12 om ni gör KUB testet? Här där vi bor får man göra ett UL i v12-13 för att datera och kan då välja att även göra själva KUB. Vi valde dock att inte göra KUB så gjorde bara "vanligt" UL, men det är ju säjert olika från landsting till landsting

Svar: Jag har faktiskt inte ställt frågan. Det lät så bestämt med ultraljud i v 18-19 och så kub om vi ville.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-05-30 @ 20:38:54
URL: http://denlangavagendit.blogspot.se
Hanna

Vi valde attinte göra kub då vi inte visste vad vi skulle göra med resultatet.Vi fick ett extra vul nu i v.12 pga av min oro/ångest.Det kändes bra :).

Svar: Sån lösning vore bra...
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-05-30 @ 21:38:17
URL: http://nattstad.se/drommenomettbarn
Tina

Vi har i te blivit erbjuden något..vet inte hur vi hade tänkt..

En fråga till dig/er med pco/pcos, hur beräknade dom bf? För mig utgick hon från sista mensens första dag, men jag har ju ingen egen mens utan har framkallat den med provera. Så enligt henne är jag i vecka 12+3.

Men jag tänker att eftersom jag inte har någon egen mens men vet exakt när jag hade äl, så räknar jag äl+2 veckor., då är jag i vecka 10+3.

Hur hade ni räknat?

Svar: Min bm var tvungen att skriva in datum för sista mens i datorn eftersom programmet krävde det. Men det säger ju ingenting eftersom jag inte fick ägglossning förrän tre veckor senare. Däremot visste jag ju exakt när jag hade ägglossning och på nåt sätt fick hon samma bf som jag.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-05-30 @ 23:18:14
Dujaghanvi

Det viktigaste tycker jag är att man bestämmer sig vad man gör med resultatet. Vill och vågar man gå vidare med fostervattenprov om det blir ett "dåligt" resultat? Vi hade planerat att gå vidare med ett fostervattenprov. Det kan tyckas hemskt och ge en känsla av att vi ville leka Gud. Men det var ett beslut vi tog innan. Sen tycker inte jag att det finns något rätt eller fel, bara upp till en själv. Vi ville veta om något var "fel". Nu fick vi tackolov det bästa resultatet man kan få, och det var vi kanske mest chockade över. Det hade vi verkligen inte räknat med..

Svar: Ja, resultatet är det jag är orolig för. Jag vill egentligen inte göra KUB, jag vill ha ett extra ultraljud och se att det lever.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-05-31 @ 07:24:56
URL: http://dujaghanvi.blogg.se
Lisa

Jag gjorde kub båda gångerna (har två barn). Mest för att en nära vän gjorde det och fick 1:2 så med det färskt i minnet vågade vi inte riskera något. Ds tycker jag är det "minsta" som de kan upptäcka, vi hade aldrig gjort något om det visade sig DS. Men de kollar två andra avvikelser som är betydligt värre.
Gör vad som känns rätt i magen! För oss var det självklart att ta tester, jag var ifs över 30år (32 o 34år)

Svar: Men vad gör man om man får ett sånt värde, 1:2? Vi har försökt så länge, vill verkligen behålla det här barnet...
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-05-31 @ 09:40:09
Lisa

Och grattis till graviditeten! Följt dig från och till men aldrig kommenterat! Jätte glad för er skull

Svar: Tack, vännen!
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-05-31 @ 09:41:33
DmPCOS

Vi skulle absolut vilja göra de. Tyvärr måste man ha fyllt 35 för det i vårat landsting. Men tycker det borde finnas för alla som vill. Å vill man inte är det lika okej. Jag har jobbat mycket med barn och ungdomar med speciella behov å känner verkligen att jag inte klarar ett sånt liv. Föräldrarna är halvdöda och ofta skilda/separerade. Hemskt tänkesätt kan tyckas men jag tycker det är upp till var å en :)

Svar: Många har rått mig tänka igenom vad vi gör med ett ev lågt värde. Vi kommer förmodligen få ett bra resultat då jag är ung men det gäller att tänkt igenom det.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-05-31 @ 10:20:28
Dujaghanvi

Då tycker jag inte du ska göra kub. Känns redan som du bestämt att det känns bäst - gå på den känslan skulle jag råda till! Det kan vara värt att betala själv för ett UL! Ha en fin helg!

Svar: Jag måste prata med sambon, vi har som sagt knappt träffats den här veckan pga. jobb och jag har gett honom tid att fundera och kolla upp info på egen hand. Trevlig helg till dig med!
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-05-31 @ 10:44:08
URL: http://dujaghanvi.blogg.se
Azielle

Vi valde att göra kub båda gångerna. Dels därför att vi båda har DS i släkten, och dels för att de andra två trisomierna de letar efter är oförenliga med liv.
Ett barn med DS kan födas och må bra, men de andra trisomierna innebär lidande för barnet och vi kände att det är bättre att kunna avsluta graviditeten så tidigt som möjligt.

Svar: Jag har full förståelse för ert val. Man vill ju veta att den lille mår bra och har förutsättningarna för att överleva......
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-06-01 @ 22:58:28
URL: http://azielle.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0