Gravid 7+5: Matnojja

Det här med vad man får äta och inte som gravid har verkligen gett mig olustkänslor och rädsla för att göra fel. Först var det alkoholen jag oroade mig för, och jag funderade länge på vilka ursäkter som finns i sociala sammanhang där alkoholen är en given del? Eftersom jag slutade med alkohol redan vid beräknad ägglossning har jag redan använt mig av tre ursäkter/orsaker: kvällens chaufför, huvudvärk/förkylning och bara inte sugen. Men sen jag fick positivt test dök det här med maten upp... Livsmedelsverkets kostråd för gravida är allmän lag bland havande kvinnor. Och plötsligt står jag inför dilemman jag som allätare aldrig tidigare stått inför.

 

Jag är i dagarna borta på fortbildning och deltar därför i obligatoriska sociala sammanhang som ger många utmaningar. Tex det här med alkohol. Jag vill verkligen inte utlösa några misstankar bland mina kollegor. Igår löste det sig genom att alla fick alkoholfri välkomstdrink - yes! Senare skulle vi samlas i baren och jag kunde diskret köpa ett glas alkoholfritt vin att smutta på. Då slapp jag undrande blickar om jag dricker Ramlösa resten av kvällen; jag har ju redan druckit ett glas vitt.

 

Sedan var det här med maten. Jag har lätt ångest för igår åt jag viltkött som var mör och rosa för jag hade för mig att vilt var okej - men jag hade ju inte kollat om köttet varit fryst innan och därför KAN det innehålla bakterier som i värsta fall kan smitta mig och i värsta fall en gång till kan skada mitt ofödda barn. Jag svor att därefter följa kostråden slaviskt. Frukosten gick bra och jag tog ingen gravad lax fast den ropade "ta mig!". Inga köttpålägg heller eftersom jag inte vet hur nära sista hållbarhetsdatum de var. Ni förstår min oro att göra fel med alla dessa förhållningsregler...Idag var det kött igen på menyn och förrätten var rökt men återigen vet jag inte om den frysts innan så jag åt två små tuggor och lämnade resten. Nu ångrar jag dessa två små tuggor - om jag ändå inte skulle äta upp, varför skulle jag smaka för syns skull? Varmrätten bad jag dock om genomstekt. Nu ska jag verkligen inte slarva även om jag framstår som kinkig med maten vilket jag normalt inte är och vill vara.

 

Jag överväger ändå att i fortsättningen äta veganskt! För då slipper jag bekymra mig för opastöriserad ost, fel sorts tillagat kött och vilken lax som var tillåten egentligen...Vad är er attityd till Livsmedelsverkets kostråd för gravida?



Kommentarer
Dujaghanvi

Tänk på att du kan järnbrist om du inte får i dig kött. Går ju att ersätta såklart, tex med broccoli, men tänk på det! Jag är som dig, jag följer det slaviskt, även om det är en liten risk i Sverige så finns det en risk. Varför utsätta sig? Dock har jag råkat göra "fel" några ggr och försöker strunta i det, vad som är gjort är gjort och jag kan ändå inte göra något åt det - och risken är som sagt minimal!

2014-05-21 @ 04:55:35
URL: http://dujaghanvi.blogg.se
Jennie

Jag har följt det till punkt och pricka. Visst kan ursäkterna i början vara svåra men inget är värt att riskera. De har ju dessutom upptäckts en del fall av listera i kalla röror och skinka blandannat så här äter jag bara ost som pålägg. Undviker att ära ute så gott som det går eftersom jag inte kan kontrollera hanteringen :). Har en köttermometer hemma söndag kan se så allt har värmts upp till 70 grader och då kan jag äta i lugn och ro. Jag har även uteslutit all koffein osv. Hoppas det snart känns lättare och att du hittar en väg som passar dig.

Svar: Det där med pålägg är knivigt... jag får helt enkelt äta saker hemifrån som jag har koll på :)
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-05-21 @ 05:25:47
URL: http://lillapyret.se
A

Oj. är de bara jag som inte har tagit så stort på de här med maten?
Jag äter såklart inte vissa självklara saker som rött kött/rå fisk/alkohol (även fast jag druckit systembolagets alkoholfria alternativ, 0,3% vid ett få tillfällen) osv. Men jag har ätit både rökt fisk på julbord osv utan att veta när den tillagades osv.
Jag ser de såhär.. mår jag bra så mår bebisen bra.
och de har funkat hittills iaf. :)
JAG tror att man bara blir mer knäpp än vanligt när man går å nojjar sig över vissa saker...
Klart saker å ting kan ske om man äter nåt riktigt dåligt men ja.. jag vet inte ja.. alla gör ju på sitt vis :D Lycka till iaf :)

Svar: Jag har druckit alkoholfritt vin tre gånger, vet inte om den innehåller nån liten procent men det tror jag inte är värre än att dricka kaffe om man ser till skada. Jag försöker följa råden men det är svårt ibland eftersom jag äter mycket ute på restaurang och på uteluncher och då är det svårt att hitta något ibland. Jag ska inte ha ångest om jag missar något men ska så långt det går be om genomstekt kött, undvika rökt och gravad lax om jag inte frusit den innan hemma osv. OM jag blir smittad och barnet påverkas och får t.ex. en missbildning så kommer jag anklaga mig själv för resten av livet... det är inte den där goda gravade laxbiten värd.Tack, A.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-05-21 @ 15:53:17
URL: http://our-dream.bloggplatsen.se
Tina

Jag är också slavisk, det blir nog så när man försökt länge. Egentligen tror jag att risken att man skulle bli smittad av något, är så gott som är obefintlig. Men man vill inte chansa. Jag tar hellre det säkra före det osäkra.

Jag råkade äta getost häromdagen som inte var helt tillagad. Den låg på en hamburgare och jag tänkte att allt varit i ugnen, men osten var ditlagd i efterhand. Hade först ångest men insåg att det var för sent att "ångra" mig, ska bara se till att aldrig göra om det.

Håller med om att det är jättesvårt när man är borta på middag, speciellt som man i vanliga fall är allätare.

Svar: Jag har ju inte blivit smittad än i livet, men tänk om jag blev det nu - och så blir barnet gravt missbildat. Då skulle jag direkt anklaga mig själv.... men visst, att man missar nån gång tror jag inte är nån fara, åtminstone om man missar på ett "bra" ställe t.ex. hos någon som verkligen sköter hygienen och hanterar livsmedel på ett korrekt sätt. Så tänker jag.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-05-21 @ 19:40:16


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0