Gravid 7+1: Hos MVC

Idag fick jag träffa min barnmorska! Hon var trevlig men lite ostrukturerad. Vårt möte som skulle ta 1h tog 75 minuter, kanske för att jag ställde en del frågor…
 
Provtagning
Barnmorskan mätte och vägde mig (74 kg), tog blodprov och urinprov. Testerna visade goda värden. Jag har bra järnvärde på ca 120 men ska gärna ändå få i mig extra järn under graviditeten, antingen i form av järntabletter eller järnrik mat som t.ex. blodpudding och jordgubbar. Jag har ingen äggvita i blodet så just nu ingen risk för havandeskapsförgiftning. Mitt blodtryck var bra, om än lite lågt men jag mår bra så förmodligen ligger jag lågt vanligtvis. Avsaknaden av illamående såg hon bara som positivt. Grattis till mig om jag slipper, typ. Jag kunde kolla med min mamma hur hon mådde när hon väntade barn, det kanske är ett släktdrag att må bra under graviditeten. Att mina bröst gjorde ont i början och inte nu var heller inget konstigt. Det är ett tidigt tecken på graviditet och går normalt över. Hon ställde många frågor om min hälsa och mina tidigare alkoholvanor. Inga konstigheter eller risker alls som det ser ut nu.
 
Information
Jag fick mycket information om fosterdiagnostik och förfrågan om jag önskar göra sådan. Alla här erbjuds göra ett KUB eller moderkaka/fostervattensprov, även för oss under 35. Jag själv är rädd för att ett lågt eller högt KUB-resultat ändå skulle oroa mig. Test av moderkakan eller fostervattnet känns inte alls aktuellt då det finns en viss missfallsrisk. Jag ska hem och diskutera med min karl som tyvärr inte kunde följa med idag då det krockade med ett viktigt möte på hans jobb. På mötet fick jag även välja sjukhus för förlossning. Det var tidigt tycker jag – och vi valde det närmaste sjukhuset. Även barnmorskan räknade ut 31 december som ”beräknad partus”. Det var mycket ”prat” om min sista mens. Jag har ju i princip ingen egen mens utan måste ta Provera eller Gestapuran, men hon behövde ett datum för att kunna knappa in på datorn. Så det fick stå 27 mars som sista menstruation även om jag vet att ägglossningen skedde ungefär 10 april. Sedan skulle hon anteckna hur lång menstruationscykel jag har. Det går ju inte heller… ”Ska jag fylla i 28-40 dagar?” frågade hon. ”Skriv 28-70”, svarade jag då. Min menscykel är extremt oregelbunden och jag har ju under flera år tagit p-piller för att blöda ur regelbundet. Annars var jag nöjd med besöket. Med mig fick jag en bok och lite andra papper och broschyrer i en mapp om graviditet, hälsa och gravidförsäkring. Även infoblad om hur man sköter om spädbarn och riskerna med att skaka barnet fanns med.
 
Nästa besök
Jag ska komma in och lämna blodprov igen när jag gått 9 fulla veckor. Jag blev också remitterad vidare till ultraljud i v.18 som görs på ett annat ställe. Dit längtar jag! Det kommer vara sista veckan i juli. Veckan efter, när jag är ungefär i v. 19-20 ska jag tillbaka till min barnmorska och då tar jag med mig min älskling för det här är ju vår graviditet.
 
 
 


Kommentarer
Frida

Så härligt o läsa att allt gick fint, hoppas dina dagar till
rul går fort! :)
De var samma sak för min del vid uträknandet
av befruktningen, sista mensens första dag?! ? Erm..
Men för oss kvittar de ju när liten tänker hälsa på oss,
huvudsaken är att liten kommer ut frisk och kry :)

2014-05-16 @ 19:39:02
URL: http://intesjalvklart.bloggplatsen.se
Tina

Åh vad kul och spännande. Längtar tills vi får skriva in oss, om två veckor.

2014-05-17 @ 09:22:25


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0