Resumé 2013

Bakgrund: Född med PCO/Polycystiskt ovariesyndrom, fick diagnosen vid 19 års ålder. Slutade med p-piller i september 2012, året jag fyllde 25 år och sökte hjälp efter tre månader utan mens. Fick ingen mens förrän i maj-13 (8 månder senare) då jag äntligen fick en kur Provera utskriven av förstående läkare. Då var jag mitt i min fertilitetsutredning som skulle säga om jag eller min pojkvän hade något annat som hindrade reproduktion, förutom min redan konstaterade PCO.

Här är en resumé av det gångna året:

 

Januari 2013

Försök 1 Pergotime enkelkur

dag 1-5: Pergotime 50mg

Dålig hy, äggviteflytningar, tunn livmoderslemhinna (symptom)

Resultat efter blodprov: Ingen ägglossning (ingen mens)

 

Februari

Försök 2 Pergotime dubbelkur

dag 1-5: Pergotime 100mg

dag 14: spår av ägglossningsvätska på VUL (symptom)

Resultat efter blodprov: Ingen ägglossning (ingen mens)

 

Mars

Försök 3 Pergotime dubbelkur

dag 1-5: Pergotime 100mg

dag 14: hugg i magen (symptom)

Resultat efter graviditetstest: Ingen graviditet (ingen mens) + remiss till fertilitetsmottagning

 

April

Utredning på mig och mannen.

 

Maj

Mellan försök 3 och 4 Provera

dag 1-10: Provera

dag 9-18: Mens 6+2 dagar (paus mitt i med spottings)

 

Äggledarspolning

 

Maj

Försök 4 Puregon

dag 1-7: 50ie Puregon

dag 8-16: 75ie Puregon

dag 10: Små hugg (symptom)

dag 12-15: Rikliga flytningar (symptom)

dag 12: slemhinnan 5,5-8mm på VUL

dag 16: Äggblåsa mäter 16 mm

dag 17: Ovitrelle

dag 18-22: ömma bröst (symptom)

dag 22-25: lite illamående, hängig, ljusbruna flytningar, illamående (symptom)

dag 26-31: spottings (symptom)

dag 32: Mens

Resultat: Ingen graviditet

 

Augusti

Inför försök 5:

dag 1-10 Provera

dag 7-12: spottings/bruna flytningar, mensvärk, PMS (symptom)

dag 13: Mens

 

September

Försök nr 2 med Puregon

dag 1-7: 50ie

dag 7: inget resultat på VUL

dag 8-18: 75ie

dag 12: äggblåsa 9mm, slemhinnan 8mm på VUL

dag 13-14: mörka, klibbiga flytningar + acne (symptom)

dag 16: äggblåsa 11 mm, äggblåsa 13 mm, slemhinnan 8mm på VUL

dag 16-18: vita/genomskinliga, rikliga vattniga och äggviteliknande flytningar (symptom)

dag 19: minst 4 st äggblåsor på 16-19 mm på VUL. Förbud mot sex. Avbruten behandling.

dag 18-22: ömma bröstvårtor, mycket acne

dag 27-30: Mens efter Puregonbehandlingen

Resultat: Ingen graviditet (pga risk för flerbarnsbörd)

 

Oktober

(dag 1-4 Mens efter Puregonbehandlingen)

Väntar på att äggstockarna ska nollställas, fortfarande tjock livmoderslemhinna.

 

November

Inför försök 6:

dag 1-10 Provera

dag 8-15 bruna, klibbiga flytningar (symptom)

dag 16: spottings

dag 17-19: Mens

dag 20: spotting

 

December
Försök nr 3 med Puregon
dag 1-11: 50ie
dag 7: slemhinna ok tjocklek, inget resultat på VUL
dag 12: inget resultat på VUL
dag 12-20: 67ie
dag 17: slemhinna 6mm, inget resultat på VUL
dag 21: störst blåsa mäter 8mm på VUL, inget resultat
dag 21-24: 75ie
dag 8-24: acne, PMS, krämiga vita flytningar (symptom)
dag 25: inget resultat på VUL, avbryter pga. långsam utveckling och julstängt
Resultat: Ingen graviditet (pga. avbruten behandling)

Ingen mens (kom 5 januari-14 av Provera).

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0