Gulkroppscysta

VUL idag: Jag ser något på skärmen, något otäckt stort och svart. Det är en 4 cm stor gulkroppscysta på ena äggstocken. På skärmen är den uppförstorad och ser skrämmande ut, men den är ofarlig. Jag måste få bort den innan jag börjar med nästa behandling Puregon. Det kan ta några veckor. Det känns okej men ju mer jag tänker på det ju ledsnare blir jag. Just nu rinner tårarna. Så himla typiskt, va? En cysta!

"Skulle man skära i den vid operation skulle man se att den är gul", förklarar läkaren på sitt lugnande, avdramatiserade sätt. Det är därför den kallas gulekropp. Hon visar en pedagogisk illustration för jag frågar mycket. Jag strålar och ler igenkännande - jag fick ju gulkroppshormon utskrivet i tonåren för att få igång mensen!

Jag har hört fler som är i samma situation som mig som fått en liten cysta. Så nu var det väl min tur.

Gult är fult.

Jag lägger min gissning/förhoppning på ett decemberbarn nu, någon emot? Eller januari, för säkerhets skull.

 

 


Kommentarer
Lillajag

Usch lider me dig! Jag är redo att dela sorg och förhoppningsvis glädje tillsammans med dig. Ska ni gå vidare till IVF?
Jag ha precis påbörjat försök nr 2, dubbeldos pergotime. Men är inställd på sprutor och IVF.

Svar: Nej, vi ska fortsätta med Puregon, jag fick ju ägglossning den här gången. Ser inte poängen med ivf i nuläget. Tror på Puregon + Ovitrelle. Ska ni gå direkt från Pergotime till ivf, utan att prova sprutor? För mig funkade Pergotime inte alls men däremot Puregon.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-02-18 @ 17:57:40
dujaghanvi

Skit också, kan det aldrig vara nog?! Men då är den snart borta så att ni kan försöka igen i lugn och ro!

Svar: Fy faan ja, jag undrar också varför det inte kan flyta på?
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-02-18 @ 18:59:45
URL: http://dujaghanvi.blogg.se
Sandra

Usch. Lider med dig. Min omgång fungerade inte heller. FIck inte ens mens. Så nu är jag på en provera kur för att få mens och srn dubbel dos pergo för första gången.
Håller verkligen tummarna för oss. Kämpa på. Vi kommer få våra efterlängtade barn tillslut. Kramar
Kommer din cysta försvinna av sig själv tror din läkare? Jag hade också cysta men det va ju ingen gulkroppscysta utan en dermoidcysta. Den fick jag operera bort. ..

Svar: Ja, den skulle försvinna av sig själv sa hon. Tråkigt att det inte funkadd för dig.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-02-18 @ 21:06:56
Frida

Skickar över en helt drös med strykekramar <3

Svar: Thank you.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-02-19 @ 06:48:10
URL: http://intesjalvklart.bloggplatsen.se
Hanna

Jag fick också en innan vårt ivf-försök.den va 5 cm.Men försvann på bara 1,5 vecka =).Kram på dig!

Svar: Jag ska ju tillbaka efter knappt 2 veckor - jag hoppas SÅ att det blir likadant för mig som för dig - att den försvunnit!
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-02-19 @ 07:05:33
URL: http://nattstad.se/drommenomettbarn
DrömmamedPCOS

Men jaha! Det var väl själva fan ;) Skönt att den försvinner av sig självt samt att de förmodligen inte tar lång tid så ni kan kickstarta igång nästa vända! Stor kämparkram så får det satsas på en liten jultomte/tomtenissa :)

Svar: Det vore fantastiskt, den julklappen vi inte fick i julas liksom!
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-02-19 @ 11:06:59
URL: http://www.drommamedpcos.bloggo.nu
Lillajag

Pergotime verkar inte funka för mig heller. På tisdag är det nytt VUL och besked om sprutstart.
Nej, vi ska inte gå direkt från pergotime till IVF. Men ska höra på tisdag om man ska sätta upp sig på kö. Om det tar typ 6 månader innan man får IVF, så har vi några månader på oss att försöka med bara sprutor.

Svar: Lycka till på tisdag! Låter som en bra plan men ge gärna sprutor några chanser först om ni har tid och möjlighet.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-02-19 @ 16:05:23


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0