Gravid 21+2: Tankar om jobbet

Jag har ågren inför en ny arbetsvecka. Vill bara vara med min Älskling och vårt barn, gå in i bebisbubblan och släppa alla bekymmer. Det känns inte roligt att jobba längre. Motivationen tryter och kraven för höga. Jag behöver en paus. Och det är fyra månader dit. 130 evighetslånga dagar tills hon kommer. Gå på föräldraledighet kan jag förmodligen inte göra förrän tidigast 1 december. Och då måste jag ta av värdefulla föräldradagar eftersom jag inte har så många semesterdagar kvar efter sommaren. Tur att julen har många röda dagar.

Hur ska ni andra göra som väntar barn december/januari?



Kommentarer
Hannah

Kan du söka gravidpenning? Eller vad jobbar du med? Jag har fått det båda mina barn, 60 dar innan BF. Men nu har jag bytt jobb från fast anställning till vikariat som går ut nu så denna gång kan jag inte söka. När jag hade fast anställning fick jag även nått som hette "föräldralön". En klumpsumma från arbetsplatsen som betalades ut när bebisen kom, för mig typ 12 000kr som jag inte visste om att jag kunde få, skitbra! Så jag kunde leva på det och ta ut pyttelite dagar i början, eller köpa nått extra vi ville ha! Denna gång har jag dagar kvar sedan förra barnet samt sparat skatteåterbäringen så jag blir nog hemma flera månader. Fast jag vill gärna jobba, har världens bästa jobb med för tidigt födda och sjuka barn :)

Svar: I mitt jobb kommer jag nog inte kunna söka gravidpenning, jag har både flextid och möjlighet till variation (sitta, stå, gå). Fick du föräldralönen ibörjan? Här tror jag att den kommer en gång i månaden.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-08-24 @ 20:24:12
URL: http://mammasnart5.blogspot.com
E

Jag ska försöka jobba så länge jag kan. Men som foglossningen är nu så lär jag inte kunna jobba jättelänge. Så kommer förmodligen bli sjukskriven om jah inte klarar av att jobba. Ska försöka till v.34 typ

Svar: :( Aj-aj. Har inte känt av fogarna det minsta än men det kan ju komma.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-08-24 @ 21:07:21
URL: http://momswayofliving.blogg.se
-Jenny-

Med första barnet som var beräknad till 3 januari jobbade jag fram till jul. I efterhand kan jag tycka att det var lite tight. Nu kom han inte förrän 11 januari och tack vare det hann jag varva ner och landa lite. Det blev alltså alldeles ögon tillslut.
Nu är jag beräknad 15 januari och kommer att jobba till jul igen :)
Om man kan välja tycker jag nog att tre veckor innan bf är lagom att gå hem. Men inte så mycket tidigare för jag hade nog blivit galen av att gå hemna och vänta om jag gick över tiden.

Svar: Tack för tipset. Kommer nog också vara rastlös om jag är hemma för länge. Lutar åt 3 veckor innan här med.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-08-25 @ 13:33:30
URL: http://jennyspysventil.vimedbarn.se
Louise

Jag är beräknad till 15/12 och kommer gå på föräldraledighet 17/11. Jag har inte en enda sparad semesterdag kvar så det blir tyvärr att jag får ta av föräldradagarna. Ev kanske jag tar tjänstledigt två av veckorna. Jag jobbar på apotek och står ibland 8-10 timmar om dagen och det har redan börjar kännas i fogarna så tror inte jag orkar längre än till mitten på november. Jag ska söka havandeskapspenning men tror att det kan bli svårt att få för min del iaf.

Svar: Det är lite synd att man tagit sommarsemester eftersom man också behövde det avbrottet, man kan ju inte alltid spara. Jag har några dagar kvar, så ska använda dom, men det blir ju inte lång tid så lär väl ta f-dagar :/
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-08-25 @ 14:32:48
Hannah

Ja, jag fick föräldralön som en klumpsumma så fort barnet var fött. Superbra!

Svar: Förstår det!
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-09-01 @ 17:18:15
URL: http://mammasnart5.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0