Fjärde försöket - Puregon: En mogen äggblåsa!

Min tjejkompis följde med idag till läkaren och väntade utanför. Hon fick höra nyheten först - jag har en mogen äggblåsa så nu är det dags för ägglossningssprutan att göra entré!
När jag kom till läkaren fick jag i vanlig ordning ta av mig på underkroppen (inte särskilt sexigt alls) och bli undersökt med vaginalt ultraljud. Först såg han lite missnöjd ut, han kollade runt bland äggblåsorna (som var ett par stycken) och mätte och antecknade. Jag såg på skärmen siffror som visade vad jag tror var ca 11 mm. Men så gick han tillbaka till höger sida och där stannade han till ett slag. Där låg den lite dold, en äggblåsa på 16 mm.
 
Det betyder att imorgon är den 18 mm och då ska jag spruta in Ovitrelle 250 mg för att få äggstocken att släppa ifrån sig ägget. Från och med då har jag och sambon 36 timmar på oss att göra mig gravid! Det här är stort steg för oss och det betyder att vi för första gången har en ärlig chans att försöka bli med barn, dvs. försök nr 1! De andra gångerna vill jag inte räkna för då har jag inte haft mogna äggblåsor och därmed ingen ägglossning. Ikväll blir det Puregon 75 enheter och imorgon kväll Ovitrelle.
 
Så nu är helgens aktiviteter spikade, åtminstone en utav dem, hehe. Om 14 dagar ska jag höra av mig till dem, oavsett om jag fått mens eller inte, och det betyder att jag inte ska testa med graviditetstest förrän då. Vad blir det....? *kollar i kalendern* 22 juni ja. Tänk om jag är på smällen i midsommar?! Inget rosévin, ingen sangria. Hur förklarar man det? Normalt sett brukar man ju inte köra bil efter midsommarfirande som vid andra festkvällar så fyllechauffiskortet kan jag inte spela. "Jag äter penicillin"? Äh, i-landsproblem...
 
Men om jag inte plussar, då blir det en mysig sommar med sambon och vännerna, och nya tag i höst. Inga ledsamheter, det lovar jag, för nu vet jag att jag kan få mogna äggblåsor av Puregon och då är det bara att köra igen i augusti!
 
-----------------------------
Jag tog förresten en tablett Folsyra nu när jag fick det positiva resultatet efter VUL. Folsyra motverkar fosterskador och många kvinnor får i sig för lite folsyra. Man ska ju äta 400 mikrogram folsyra om man planerar barn, helst en månad innan befruktningen men annars efter konstaterat graviditet, men vet ni om det räcker med 300 µg eller om det är farligt att få i sig 700 µg? Jag äter ju redan en multivitamin som innehåller 300 µg. Annars kanske jag kan ta en extra tablett varannan dag? När jag googlar på det står det att gravida kvinnor behöver 400-800 µg per dag. Vet ni något?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0