Gravid 29+6: MVC-besök

Med 70 dagar kvar har vi nu klarat 75% av graviditeten. Vi avslutade gravidvecka 30 med ett MVC-besök. Allt var bra med bebben. Hon ligger fortfarande med huvudet nedåt utan att vara fixerad än (barnmorskan kunde känna huvudet som en liten boll som går att rucka på, hehe). Däremot har hon gjort en vändning jag inte märkt av. Numera ligger hon med ryggen mot min högersida och fötterna åt vänster. Hennes hjärta slog 152 slag/min. Inte konstigt så mycket som hon tränar karate i magen...

Mitt blodvärde var 6,7, blodtrycket 100/60 och sf-måttet följer kurvan exemplariskt med 29 cm.

Dock är jag lite irriterad på mitt MVC. Det känns som att de ligger efter vad gäller jämställdhet. Överallt står det att MVC även är till för mannen, att han också ska få ventilera sina tankar och ställa frågor. Ändå får min man sitta på en stol i ett hörn snett bakom barnmorskan, som måste påminna sig om att vrida på huvudet och tilltala honom då och då, med oftast banala saker som jag redan besvarat; typ "och du känner också sparkar?". Jag förstår att fokus ligger på mig och min kropp, men han får verkligen rollen som åskådare. Det känns trist då vi har ambitionen att vi ska gå på kontrollerna tillsammans så mycket det går.

Sedan känns det trist att det enda vi erbjuds som föräldrautbildning är ett möte omkring v 36 då de i stort sett klämmer ihop all sorts information vid ett enda tillfälle, som dessutom bara ges en gång i månaden vid samma tidpunkt vilket gör att jobbet kompromisslöst måste ge vika. Tur att jag har min gravidyoga som förberedelse och att böcker, Internet och en erfaren omgivning finns att tillgå. Jag har också en relativt stor tilltro till den egna kroppens förmåga, så jag är glad att jag inte har någon större oro eller skräck för det som komma skall, för då vet jag inte om den här så kallade utbildningen skulle ge särskilt mycket lugn.

Nåväl, det är något jag ser fram emot och hoppas är givande för BÅDE mig och den blivande fadern.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0