Gravid 40+1: Bf+2

Varning för gnäll

Hade en dryg natt igen. Magen slutar (börjar?) fortfarande långt uppe vilket påverkar andningen och jag inbillar mig att jag får syrebrist om jag inte har amningskudden bakom nacken. Fötterna och händerna har svullnat igen och kliar nåt så vansinnigt. Har fötterna i högläge med en soffdyna under, så jag ligger i princip som ett "v" eftersom vi har vattensäng, med följd av att jag är stel i hela kroppen när jag vaknar. Jag har vaknat stup i kvarten och besviket sett att klockan fortfarande var natt. Jag måste vara utvilad inför förlossningen som ju kan starta närsomhelst :/ och vilar jag på dagen, som är lättare, är det ännu svårare att somna vid läggdags. Blir bara stressad vid tanken på att jag måste hinna sova några timmar på natten ifall förlossningen drar igång framåt morgontimmarna...

Uppdatering 22:26:
Gått hela dagen som en deppig zombie i morgonrock. Magen tung, allmänt opigg och osugen. Mellan 16 och 17:45 sov jag. Sen lagade sambon ugnspannkaka på julskinka och som vanligt när det vankas mat piggade jag på mig och gnällde bara lite grann om min tyngd och otymplighet och kliande, ömma fötter. Nu är jag till och med klädd i mysbyxor och sambons t-shirt.
Ibland sticker det till i nedre delen av magen, då tänker jag "yes - är det kanske en liten förvärk?!" men icke. Jag går ännu en dag i väntans tid, på övertid, med lindade ben... Suck.


Kommentarer
Jennie

Förstår att du känner dig stressad med sömnen men tro mig - man klarar det ändå!
Jag firade nyår som alla andra i onsdags och mådde hur bra som helst vid tolvslaget, inga som helst tecken på förlossning (bf 12/1). En halvtimme senare gick mitt vatten och med det kom värkarna. Ytterligare fyra timmar senare föddes vår underbara Hampus! Blev med andra ord ingen sömn alls den natten (inte mycket sen dess heller så klart) men du kommer få superkrafter!
Kram på dig och stort lycka till!

Svar: Tack snälla du. Det känns uppiggande.
Och stort Grattis till sonen! Ett 1/1-födelsedagsbarn!
Tjejen bakom Kampen mot pco

2015-01-03 @ 12:02:35
Jennie

Kan tillägga att jag inte sov mycket nätterna innan nyår heller, av samma anledningar som du :-)

Men som sagt - du klarar det!

Svar: Tack igen... :
Tjejen bakom Kampen mot pco

2015-01-03 @ 12:04:33
Tess

Man behöver inte vara utvilad innan förlossningen. Har fött 2 barn och var allt annat än utvilad när förlossningarna startade. Det finns inte en höggravid kvinna som sover gott det är en fysisk omöjlighet. Vila på dagen vila så mkt du kan. Förlossningen kan ju starta på kvällen och har du då inte vilat på dagen kommer du vara ännu tröttare. Kroppen får ett enormt påslag av adrenalin under förlossningen så du kommer klara den oavsett. Stressa inte. Föder barn gör du oavsett hur mkt du sover om nätterna. Lycka till med allt!

Svar: Tack, Tess. Jag är bara less nu. Men ok, tupplur kanske är bra då. Tycks sova bättre då.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2015-01-03 @ 12:43:16
Salt

På infon på förlossningen som vi var på sa de att den absolut vanligaste kommentaren de hör när någon kommer in är att "men jag har ju inte sovit på flera nätter".. Så det hör nog tyvärr till..

Svar: Haha, kan tänka mig det. Man vill ju vara utvilad
Tjejen bakom Kampen mot pco

2015-01-03 @ 13:31:09
Hannah

Förstår du är less! Kram

Svar: Kram
Tjejen bakom Kampen mot pco

2015-01-03 @ 14:55:14
URL: http://frukallstrom.blogspot.com
Dujaghanvi

Man får gnälla! Kommer gå bra oavsett! Jag var, liksom många andra verkar ha varit, helt slut! Hade sovit ett par dåliga timmar.. 28 timmar senar var hon ute! Du fixar det! Men passa på och vila dagtid om du vill och kan! Ska bli så spännande att läsa första inlägget när bebben är här!

Svar: Dagtid funkar bra, ska strax ta en sån tupplur. Tack för stödet.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2015-01-03 @ 15:20:32
URL: http://dujaghanvi.blogg.se
Tess

Att du mår som du gör är tecken på att fl snart startar. Bra att du vilar på dagen :-) Är det någon som har rätt att gnälla är det en kvinna som gått över tiden. Jag gnällde som f-n å födde första barnet i 38+0 och andra 36+7. Håll ut. Snart är hon här.

Svar: Jag går in i rollen till fullo :)
Tjejen bakom Kampen mot pco

2015-01-04 @ 10:01:38
becca

Man får gnälla! Och förlossningen kommer att gå bra även utan sömn, tröttheten överskuggas av allt annat :) Håller tummar och tår för att ni snart har er lilla tjej hos er!

Svar: Vi får hoppas det :)
Tjejen bakom Kampen mot pco

2015-01-04 @ 20:17:07
URL: http://denlangavagendit.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0