Gravid 32+6: Rädd för felval

Med 49 dagar kvar tills bf är jag plötsligt i en känslomässig svacka. Jag är trött, led och ynklig. På jobbet ägnar jag mig just nu åt moment som innebär mycket social aktivitet, vara den som leder och hålla humöret uppe. Den pusselbiten passar inte riktigt in i det jag helst av allt vill göra - dra nåt gammalt över mig och skita i omvärlden.

Igår var jag "psykiskt utmattad" och gav mig in i en på förhand utdömd diskussion med sambon som naturligtvis slutade helt fel. Ni som hört en femåring brista ut i ett enerverande "men jag VILL inte!" vet precis hur det lät. Jag kände själv hur hela världen bara raserade för en småsak.
Vi redde ut det tack vare sambons storsinthet och empati. Men jag känner mig fortfarande illa till mods. När jag sätter fingret på det inser jag att det förutom fysisk trötthet även handlar om att jag verkligen är jätterädd för att inte vara förberedd rent materiellt inför bebisens ankomst. Jag är helt enkelt orolig för att göra fel inköp. Hur mycket jag än googlar på bäddning av spjälsäng så kan jag inte avgöra vad som funkar bäst för oss. Kudde eller inte? Tjock eller tunn filt? Babynest eller inte? Pyjamas eller sovpåse? Det överraskar mig för jag trodde på allvar att jag var en avslappnad cool förstagångsmamma som inte behöver mer än blöjor och frottéhanddukar för att sköta en bebis. Plötsligt är jag superstressad och ängslig och omsvärmad av miljontals valmöjligheter. Det som var så roligt och förväntansfullt är utbytt mot beslutsångest. Tänk om vi gör fel val. Jag har liksom fullt sjå med att vara gravid och lista ut bekvämaste sättet att ta på sig dojorna med en stor mage i vägen.
Sambon fick påminna mig om att vi är två om det här. Ansvaret ligger inte bara på mig. Och jag får påminna mig själv om att det viktigaste är inte vilket foder åkpåsen har. Det viktigaste ligger i magen och kommer om mindre än femtio dagar och det sista den behöver är en mamma som redan nu känner sig otillräcklig.


Kommentarer
DmPCOS

Skulle ni göra "fel inköp" eller inte köpa en viss grej så går det ju att åtgärda. Är materiellt ;) byt ut eller köp det som saknas dagen efter då, när du insett vad som saknas eller vad som kan tyckas behövas :) Om en kudde inte används precis i början så kommer de ju en tid efter ett tag :) babynest har man klarat sig utan hur bra som helst så de är nog mer en smaksak:) filtar brukar vara något mkt användbart så ha både tunn å tjock :) sånt går alltid åt i säng, vagn eller i soffan så de kan man inte ha för många av ;) å så en varm å go åkpåse för vintern :) kan alltid styrkas med en fäll under å extra filt sen har ju den lilla kläder ;)

Förstår att alla nog hamnar i sina svackor, olika på sina sätt. Tillåt dig att va där men kom upp igen å ta några djupa andetag. Å som sagt, saknas nåt så finns de i affären :) kram på dig

Svar: Tack. Jag har verkligen haussat upp allt. Gått på försäljningsknepen. Det finns ju så mycket och många varianter...
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-11-13 @ 21:11:51


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0