Gravid 31+3: MVC-besök

Idag var det dags för MVC igen för mig, sambon och lillan i magen. För att markera att vi är två som väntar barn drog jag fram stolen åt sambon så han slapp sitta ensam en bit bort. Mödravården här måste verkligen börja tänka på hur den blivande pappan bemöts. 
Mitt sf-mått är nu 30 cm, så magen växer som den ska. Lillan ligger med fötterna och rumpan uppåt, huvudet nedåt, ruckbar men ännu inte fixerad. Hjärtslag: 144/min.
Vi tog mina värden: 6,7 i blodsockervärde, normalt blodtryck - allt bra. Egentligen ska vi öka på besöken från var tredje vecka till varannan, men vi kom överens om att var tredje räcker ett tag till. Visst är det härligt att höra hjärtljuden och barnmorskan beskriva hur barnet ligger när hon palperar. Men samtidigt tar det tid i form av arbetstid, visserligen betald, och kontroll var tredje vecka är fullt tillräckligt eftersom allt i graviditeten hittills flyter på.
Sen pratade vi lite om vaccination mot säsongsinfluensan, som gravid tillhör jag plötsligt en riskgrupp. Det lutar åt att jag ska vaccinera mig. Då får även barnet ett skydd, det sitter tydligen i ett halvår efter födseln.
Om 3 veckor får vi gå på föräldrautbildning och nästa MVC-besök, sen jobba ytterligare 2,5 veckor och sen föräldraledig!!! Tiden går snabbt.


Kommentarer
dujaghanvu

Se där, trodde inte ens man fick vaccinera sig när man var gravid. Borde man ju ha kollat upp förstås, hade ju varit perfekt och varit vaccinerad och klar, speciellt för lillans skull... Smart!

Svar: Influensavaccinet är rekommenderat av Socialstyrelsen eftersom gravida kan bli mer sjuka än normalt om de drabbas. jag har inte heller sån koll men en tipsade mig här i bloggen och så hittade jag en folder på mvc.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-11-03 @ 22:01:02
URL: http://dujaghanvi.blogg.se
Hannah

Låter klokt tycker jag!

Svar:
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-11-04 @ 11:47:54
URL: http://mammasnart5.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0