Gravid 13+0: Oro

Åsså kom vecka 14. Jag älskar verkligen att gå in i en ny vecka. Små stick påminner om att fostret växer. Matlusten är sisådär, jag har ingen "smak" för nåt, men jag äter med god aptit ändå även om jag blir mätt fort. Jag får håll vid revbenen och undrar om det är möjligt att bröstkorgen vidgar sig redan nu... Bah - knappast troligt...

Och så är jag nästan 70% säker på att jag imorgon ska försöka kolla möjligheten att få komma in på privat ultraljud i förtid. Det är nog lika bra för jag är rädd att oron för MA kommer lägga skugga över hela semesterledigheten annars...



Kommentarer
En till kämpe.

Jag tycker absolut att du ska boka en tid för ul, vi har inte heller rul fören efter semestern och jag orkar inte gå runt och vara ett nervrak fram tills dess så därför gjorde vi ett privat ul nu i v.13.
Och det var de bästa jag kunde göra, nu kan jag utan problem njuta av min semester och njuta av vårat mirakel i magen!!

Kram

Svar: Hur såg det ut i v.13? I v. 8+0 syntes inte mycket, nåt suddigt vars hjärta pickade. Känns superskojigt att se en levande bebis nu, om allt är bra!
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-06-26 @ 22:54:24
Frejasmamma

Finns anledning till varför RUL är vecka 18-19 och det är för att även om man gör VUL/UL tidigare så finns fortfarande risk för mf/ma. Men vad som helst kan hända under hela graviditeten det har jag erfarenhet av.... Men du ringer bara till privat mottagning så får du tid för UL dock kostar det några hundra men iaf :)

Svar: Jag förstår att RUL ger mer "garanti" än tidiga ultraljud. Sen kan man se mer på en baby i v. 18 än tidigare, det är svårt att mäta allt det de vill när det är för tidigt. Jag bokade nu och det kostar en slant men hellre lägga pengar på det än typ en klänning.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-06-27 @ 01:18:32
DmPCOS

Förstår din oro, jag hade ingen efter "säkra tiden" men fick MA 13+2, vill inte skrämma men du vet ju de också. Lärde mig den bittra sanningen att det inte finns någon "säker tid" som man var så fast inställ vid.

Även om man inte kan förhindra så kan de lugna en liten tid, lite grann:) Så gör ett VUL privat om ni känner för det :)

Svar: Hur upptäcktes ditt MA? Jag känner att om det är något fel är det bättre att veta nu och använda semestern till att slicka såren, än att gå ända till v. 19 och få veta då.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-06-27 @ 02:17:04
DmPCOS

Rättar: 13+4

2014-06-27 @ 14:44:16
En till kämpe.

Vad kul att du beslutade dig för att göra ett ul, det är värt varenda krona!
I v.13 var det en riktig bebis, den viftade med armarna och hoppade omkring där inne, var helt fantastiskt roligt att se! :-)

Svar: Åh, vill också se det på tisdag! Önskar det av hela mitt hjärta!Får jag fråga, fick du någon mer info än att du fick se på skärmen att den levde? Mätte dom den t.ex.?
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-06-29 @ 11:28:03
En till kämpe.

Det kommer gå galant ska du se :-)
Ni kommer få se världens finaste bebis på Tisdag!
Absolut, hon mätte och vi fick kolla att den hade 2hjärnhalvor och det där strecket imellan (minns inte namnet på det), vi fick kolla ryggrad och att den har två armar och två ben, ögon, näsa och mun.
Sen såg vi alla dom små fingrarna också, men de kollade vi aldrig ifall den hade 10st.
Ultraljudet tog ca.10-15min och det var så himla härligt och roligt att få kolla så länge!
Det nästbästa av allt är att få den fina bilden med sig hem på sitt hjärta!

Kram!!

2014-06-29 @ 18:51:59
DmPCOS

Mitt MA upptäcktes då jag åkte in för bruna flytningar, ville göra en koll direkt även om dem sa att de var vanligt. Annars kände jag ingenting konstigt, kanske att alla symtom plötsligt försvann också vanligt att de lättar just den tiden så som illamåendet mm.

Jag kommer nog göra precis som du! En kolla efter "säkra tiden" som i värt fall inte alls var en säker tröskel. Så nästa gång blir de en koll i v 14-15 bara för att :) Du ska se att din bulle på magen gömmer en liten sprattelfisk ❤

2014-07-01 @ 01:14:19


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0