Gravid 18+0: Vecka 19

Jag kan ha mina jeans som jag köpte innan sommaren. Kände hur besvikelsen rann genom kroppen. Har min mage inte vuxit alls? Visst sväller den efter maten men såhär timmarna efter frukost verkar den normalstor igen. Jag går in i vecka 19 idag och det känns bara sååå tråkigt att allt nästan är precis som vanligt.

 

Trött är jag dock idag. Fick måla lite och det piggade upp mig en smula. Sedan, både idag och igår har jag plötsligt fått ökade vattniga flytningar som gör mig orolig för att jag fått en släng av inkontinens. Lyckligtvis är det inte så, men det är mindre trevligt.

 

Det här med föräldraledighet har jag funderat på och räknat på. Jag gillar Försäkringskassans verktyg på sin hemsida men det svåra är att veta hur länge man vill vara hemma, nu när det är första gången. Om jag tänker mig vara hemma mer än ett år, kommer jag klättra på väggarna och sukta efter jobbet, eller hur kommer det vara? Sedan måste ju vi räkna hur mycket vi behöver för att klara oss ekonomiskt. Det är inte heller så lätt. Jag är nyfiken på hur ni andra resonerar?



Kommentarer
Hannah

Jag räknade baklänges. Jag ville vara hemma 1,5 år och efter de fyllt 1 år måste man ta ut minst 5 dagar i veckan för att skydda sin SGI. SÅ jag räknade ut hur många dagar det blev efter 1års-dagen och drog av de på dagarna och såg hur mycket det blev kvar, och så delade jag det på första året. Kollade om det var en rimlig summa vi skulle få ut i månaden och gick igenom vår ekonomi och gjorde en budget. Min man är egenföretagare och har tagit nån dag i taget bara, så jag har plockat ut det mesta själv. Det blev jättebra för oss! Du kan ju räkna med barnbidraget också.

Svar: Tack för tipset!
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-07-31 @ 20:40:05
URL: http://mammasnart5.blogspot.com
S

Min väninna kom i sina desigual jeans hela graviditeten bortsett från sista två veckorna, vilket hon va väldigt ledsen över ville ju visa upp gravidmagen, men hon hade tydligen en "hög" mage. Magen kommer nog för dig med, men förstår att de är tråkigt när man vill att det ska synas :)

Svar: Hej! Mjo, min sambo trodde lite samma sak, jag knäpper ju byxorna under magen och inte över, jag kanske blir som din väninna? :)
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-08-01 @ 00:09:56
URL: http://fladdertanke.blogg.se
PF

Satt också idag och gick igenom Försäkringskassans alla detaljer och räknade på vad vårt boende kostar. Fick fram att tre dagar bör räcka att ta ut under första året. Min fru kommer att vara hemma 12 mån till att börja med. Hur länge jag blir hemma är ännu inte bestämt. Har lite tid att fundera på det.

Svar: Min sambo har inte heller så bråttom, det är ju ett tag kvar. Men tre dagar lutar det åt här med, då räcker det en bit. Tack för ditt svar.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-08-01 @ 15:45:14
PF

Tre dagar per vecka ska det vara såklart. Tänk att man aldrig lär sig att korrekturläsa...

2014-08-01 @ 15:45:55
Dujaghanvi

Smart av Hannah att räkna "baklänges" - det ska jag också göra! Tänkte på en annan sak, ta du 1,5 år till att börja med. OM du klättrar på väggarna eller det blir för skralt rent ekonomiskt så kan du ju alltid säga till arbetsgivaren att du vill komma tillbaka. 1 månad innan är det tror jag, men sen måste de "ta tillbaka dig".

Magen kommer säkert snart med dunder och brak! Min svägerska fick mage först i v25. Det positiva är att det är lättare att få bort den efteråt om deb kommit sent ;)

Svar: Den verkar ha kommit nu!
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-08-02 @ 07:10:30
URL: http://dujaghanvi.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0