Gravid 20+1: Kost och vikt

Jag är ju en riktig liten godisråtta, som ofta är sugen på något sött och aldrig tackar nej till dessert. Ibörjan av graviditeten var jag väldigt hungrig och behövde en knäckemacka på kvällen för att inte somna hungrig. Men sen har det varit som vanligt. Jag äter en lätt frukost (yoghurt med lite müsli alternativt en liten smörgås och ett glas mjölk), sen dricker jag en kopp té på jobbet och till lunch kan det både bli en restauranglagad lunch eller matlåda med gårdagens rester. Sedan småäter jag halstabletter, tuggummi och nötter, tar kanske en kopp té eller kaffe till 15-fikat och en frukt (oftast plommon eller mandarin), och äter sedan middag (varm och tillagad). På kvällen kan suget sätta in och då kan jag ta ett glas drickchoklad, kvarblivet chips från helgen eller en frukt beroende på vad jag har hemma. Varje dag har jag alltså fått i mig av hela "tallriksmodellen" inkl. sallad och grönsaker, men också socker och fett. Det här så jag alltid ätit mer eller mindre, och det gör ju att jag de senaste åren varierat i vikt, ~60-73 kg, oftast strax vid 70. Sen jag fick veta att mitt järnvärde är på väg nedåt har jag dock lagt till sånt som innehåller extra mycket järn, så lite förändrad kost vill jag tillstå (bortsett från att jag såklart undviker det där med kallskuret, ostar, alkohol osv enligt Livsmedelsverket rekommendationer).
 
På inskrivningen på MVC låg jag på ~73 kg, barnmorskan avrundade. När jag vägde mig för en vecka sen låg jag på 73,3 kg. Det betyder en viktuppgång på <300 gram. I vecka 20. Det förvånade mig, för jag har under sommaren ätit lika som förut, med en eller annan glass mer. Jag har ätit det jag varit sugen på. Å andra sidan har jag rört mig mer än vanligt och druckit mer vatten vilket lär stoppat eventuell viktuppgång.
 
Därför blir jag lite orolig. Bör man inte öka i vikt under graviditeten? Visst kan det komma de sista månaderna. Men betyder det att jag inte äter tillräckligt för mig och fostret? Jag ska inte äta för två, det vet jag. Men om jag äter "som vanligt" kanske lillan inte får i sig det hon behöver? Det är jättesvårt att tvinga i sig mellanmål om man inte är hungrig. Jag försöker ju redan äta en frukt om dagen, ska jag anstränga mig och äta två? Ska jag ta större portioner fast jag är mätt? Jag tar vitamintillskot vilket borde gynna bebisen, men samvetet säger att jag borde hålla mig i från småätandet och satsa på rejält mellanmål á la fritids (ni vet - fil och smörgås med en tomatskiva på) vilket är ett nyttigare alternativ. Fast kommer jag vara hungrig till middagen då? Känns tveksamt.
 
Försöker ni aktivt äta mer mat nu under graviditeten eller äter ni som vanligt? Har ni ökat i vikt? Ni svarar såklart bara om ni vill.


Kommentarer
Hanna

Oroa dig inte över vikten!Bebis får vad den ska (tar var den behöver 😊)..Alla är olika :).Man ska inte äta bara för att äta..Gör som du gör,ät när du blir hungrig :).
Kram

2014-08-16 @ 15:48:41
URL: http://www.nattstad.se/drommenomettbarn
E

Viktuppgången är så olika och individuellt! Vissa går upp 30 kg under grav medans vissa går upp 10 liksom. Vad gäller att småäta så är det inte så farligt o dåligt som man tror. Det gäller bara under en kort period och bebisen mår bra av att man äter lite mer ofta än sällan :)

2014-08-16 @ 21:44:30
URL: http://momswayofliving.blogg.se
dujaghanvi

Bebisen tar det den behöver, du får det som blir över - tror inte du ska vara orolig ett dugg! Jag har gått upp 9 kg, från inskrivning till vecka 26 (vet inte om jag gått upp mer nu de senaste tre veckorna). Äter "som vanligt" men unnar mig kanske lite mer om jag är sugen på något. Jag har däremot inte rört på mig överhuvudtaget under graviditeten, för att jag har så ont av foglossningen. Du rör på dig, vilket är bra, och säkerligen förklarar en hel del… :)

2014-08-17 @ 00:15:40
URL: http://dujaghanvi.blogg.se
DmPCOS

Dem säger en extra frukt å sen en extra macka i trimester 3 är alldeles tillräckligt. En vän till mig gick upp 4,7- alltså graviditetens vikt men inget extra. Så va lugn du :)

Svar: Och trimester 3 är jag inte i förrän om några veckor så då är jag lugn :)
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-08-17 @ 00:46:09
Tina

Jag har hittills gått upp 5 kg, jag är i vecka 23. Jag äter som vanligt, försöker inte trycka i mig något extra för bebisens skull. Mina värden ser bra ut, blir jag mer hungrig längre fram i graviditeten så äter jag mer då. Tror kroppen ger dig signaler om du får i dig för lite,

Svar: På senare tid har jag slarvat med maten men jag tar vitaminer och hoppas det kompletterar... :/
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-08-17 @ 10:22:49
Hannah

Ingen fara! Om du har att "ta av" sedan innan kanske du inte ökar så mycket i vikt. I mina graviditeter har jag gått upp lite i vikt till mitten av graviditeten (typ 2 kg) därefter 1 kg i veckan (!) under andra trimetern för att därefter stå still i vikt eller tom och med gå ner i vikt. Jag äter det jag längtar efter, med Elis var det i princip bara ananas och passionsfrukt i 9 mån, med Vega mest bara snabba kolhydrater som pasta. Med båda gick jag dock upp 10 kg, trots att jag åt (och tränade) helt olika. Så njut så länge du kan av att inte bli alltför stor :)

2014-08-18 @ 11:39:51
URL: http://mammasnart5.blogspot.com
Hannah

Ingen fara! Om du har att "ta av" sedan innan kanske du inte ökar så mycket i vikt. I mina graviditeter har jag gått upp lite i vikt till mitten av graviditeten (typ 2 kg) därefter 1 kg i veckan (!) under andra trimetern för att därefter stå still i vikt eller tom och med gå ner i vikt. Jag äter det jag längtar efter, med Elis var det i princip bara ananas och passionsfrukt i 9 mån, med Vega mest bara snabba kolhydrater som pasta. Med båda gick jag dock upp 10 kg, trots att jag åt (och tränade) helt olika. Så njut så länge du kan av att inte bli alltför stor :)

2014-08-18 @ 11:39:51
URL: http://mammasnart5.blogspot.com
Linda

Ingen fara, bebisar tar den näring dom behöver.
Min sista graviditet så gick jag knappt upp 6 kg, trots mängder mat och betydligt mer stillasittande än vanligt. Ut kom en frisk pojk på 4 kg! Var dock orolig ett tag då magen var väldigt liten mot tidigare graviditet och min vikt knappt ändrade sig. Men som sagt den oron var i onödan.

Svar: Jag får lita på det, att hon tar det hon vill, och att jag får ta resten - eller nåt, haha! Jag kommer säkert öka mer, men var förvånad över att det inte blivit mer hittills.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-08-18 @ 20:13:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0