Fjärde försöket - Puregon dag 7, efter VUL

Nu har jag sprutat i dagarna sex och det går bra! Sambon sticker mig de dagar han är hemma, annars fixar jag det själv. Är lite klumpig så har stuckit fingertoppen på nålen två gånger. Men det hela går väldigt odramatiskt till och idag gick jag på VUL-kontroll. Det var en annan läkare idag och han utförde ett snabbt VUL och höjde sedan dosen från 50 till 75 enheter. Detta ska jag göra i fyra dagar (ikväll ska jag köra 50 en sista gång) och sedan ska jag på kontroll igen för en eventuell höjning igen.
 
VUL visade att jag hade många ägg men de var fortfarande små. 50 enheter Puregon är lågt, jag kan tänka mig att jag behöver öka till 100 för att det verkligen ska mogna ett ägg. Å andra sidan vet man aldrig hur kroppen reagerar på Puregon, rätt som det är kan det smälla till även på lägre dos och ge flera ägg. Två är OK men tre, fyra (med risk för trillingar eller fyrlingar) är inte OK, sa läkaren och förklarade att det är för stora risker både för barn och moder. Innerst inne hoppas jag lite på tvillingar, det vore så himla häftigt, men naturligtvis finns det risk för att ena eller bägge fostren dör då och det vore en mardröm. Så för säkerhets skull har vi sexförbud på söndag kväll innan nästa VUL och så får vi veta om vi ska ta ägglossningssprutan (ett moget ägg), höja dosen (inget moget ägg) eller avbryta behandlingen (för många mogna ägg).


Kommentarer
M

Hej,
"Jag" här igen :) går du privat eller hos landstinget? Jag går privat men fick veta nu att de remitterar mig vidare till sjukhuset efter trippeldos för sprutorna.
Om ni blev remitterade, hur lång tid efter remiss fick ni komma dit och fortsätta behandlingen?

Svar: HejVarför undrar du om det är privat eller via landstinget?
Jag blev remitterad efter tredje Pergotimeförsöket och fick tid en månad senare och då började vi med en ordentlig utredning.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2013-05-31 @ 19:34:16


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0