Gravid 9+3: Som en prinsessa

Jag mår bra, lite mer kissnödig än vanligt kanske men annars jagar jag symptom och går tomhänt hem. Tillhör jag dem som mår som vanligt större delen av graviditeten? När jag klagar på att jag inte KÄNNER nåt (!) skrockar sambon och menar att han ska påminna mig sen när jag får foglossning och svullna fötter och är stor och tung. Vecka tio och fortfarande har jag bara små känningar då och då som egentligen kunde vara vad som helst. Men så länge bebben lever och mår bra så fortsätter jag gärna må toppen resten av året!



Kommentarer
Jennie

Ja njut av att må bra!! Förstår hur du känner men som du säger så vet nu ju att bebis lever :)! Jag mådde mådde illa och kräktes tom v16, de dagar då jag inte spydde på morgonen blev jag orolig, sen när jag var tillbaka med illamåendet igen så ångrade jag att jag inte bara njöt av att må bra :D! Man blir lite knasig som gravid, det hör liksom till!!!

Svar: Jag vet att barnet levde för 2 veckor sen... jag visste att jag inte skulle nöja mig med ett vul - jag visste att det levde och mådde bra DÅ men nu då? Knasig ja =)
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-06-01 @ 13:39:32
URL: http://lillapyret.se
Tina

Fick förfrågan att vara med i en studie för som som har pcos, då ska man äta antingen metformin eller sockerpiller/placebo (man slumpas och får inte veta vad man äter) under hela graviditeten. Man får gå på 5 extra kontroller där dom kollar alla tänkbara värden. I dom besöken får man gå på 2 extra ultraljud.

Fördel: man får grym koll på graviditeten och om nåt inte står helt rätt till får man hjälp i tid, 2 extra ul!! En kvinnlig läkare som är med hela vägen till och med under förlossning.

Nackdel: ev få metformin som jag vet att jag mår dåligt av. Det tar lite tid.

Hur skulle du/ ni gjort?

Svar: Intressant! Jag har aldrig testat Metformin så jag vet inte hur jag skulle må. Vad är det de vill se, hur dina värden är eller hur barnet mår?
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-06-02 @ 17:41:19
Louise

Jag blev också tillfrågad att delta i studien men tackade nej. För några år sedan fick jag prova Metformin för att se om det kunde sätta igång ägglossningen. Det lyckades inte på mig och jag mådde rätt illa, tappade vikt och fick uppsvälld mage men det är säkert individuellt. Jag resonerar som så att det är ju trots allt en diabetesmedicin och läkarna är väldigt restriktiva med att skriva ut till patienter som inte har konstaterad diabetes. Det finns inte heller tillräckliga data som tyder på att det är ok att använda under graviditet.

2014-06-03 @ 08:46:45
Louise

Jag jobbar som farmaceut och är kanske lite arbetsskadad då jag bara vågar rekommendera medicin som har kategori A i Fass (konstaterat säkert vid graviditet) både till andra och mig själv. Dyker det upp ett recept på jobbet till en gravid som ej anses som säkert ringer jag alltid upp dr och dubbelkollar.

2014-06-03 @ 08:52:08
Tina

Dom vill se om medicinen kan minska missfallsrisken och/eller för tidigt födda barn.

Louise, jag tänker precis som du. Det är därför jag blir osäker. Men dom på kvinnokliniken säger att den ska vara helg ofarlig för barnet och att studien är godkänd av läkemedelsverket och etiska nämnden, så man tycker att den borde vara ok att ta? Men du som farmaceut skulle inte råda att ta det?

Svårt val, för samtidigt kan man ha chansen att få sockerpiller.
Dom sa även att man när som helst utan att förklara sig fick avbryta testet.

2014-06-03 @ 18:12:12
Louise

Jag var hos barnmorskan på eftermiddagen idag och frågade faktiskt av ren nyfikenhet om metformin. Hon sa att det absolut inte är någon fara för den gravida kvinnan eller barnet. Hon baserar det på ett flertal studier i utlandet och har haft flera patienter med metformin. Så jag måste ta tillbaka vad jag sagt! Anledningen till att det inte rekommenderas i fass är att det förutsätter extra kontroller och det får du ju med studien.

2014-06-03 @ 19:17:52
Tina

Åh vad skönt att höra från någon som inte kanske är direkt inblandad i studien också. Kan ju inte låta bli att tänka att dom är partiska :) tack!

2014-06-04 @ 07:30:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0