Försök nr 8: Ledsamt besked på VUL

Jag behöver ingen sminkborttagning idag för alla tårar har sköljt bort allt.

 

Jag har gråtit idag. Första gången när min arbetskamrat av misstag plockade upp ett visitkort till min fertilitetsmottagning som jag råkade tappa utan att märka. Jag nekade först och sa att det inte var mitt. Sen såg hon på mig att jag ljög, var tyst en stund och sa, "Det är ditt, eller hur?". Då nickade jag och tårarna rann till. Hon förstod och lovade att inget säga. Jag litar på henne men hade helst velat ha det hemligt. Speciellt nu när det inte går så bra... Skit också.

 

Andra gången jag grät idag var när jag varit hos läkaren och gjort vul. Resultatet var tungt. Tjugo dagar med Puregon och ännu inget resultat trots nivå 75. Ingen blåsa är över 10 mm. Jag har bruna flytningar sen måndags och det är tecken på att slemhinnorna inte är av så bra kvalitet (?) och att vi snart måste avbryta behandlingen! Jag är helt förtvivlad, var dessa tre veckor av hormonstimulering och hopp helt förgäves?

 

Ett sista försök gör vi genom att höja nivån från 75 till 92 i tre dagar. Detta innebär också en risk för överstimulans och att för många äggblåsor, dvs. fler än godtagbara en eller två, mognar. Jag har aldrig haft högre dosering än 75ie. Jag känner mig redan som ett känsligt nervvrak som närsomhelst kommer spricka och spruta ut känslor okontrollerat i sämsta tänkbara sammanhang bara någon ens nämner barn och graviditet! Hur ska jag orka tre dagar till, och ännu värre, hur ska jag orka ta en till avbruten behandling?

 

Nu gråter jag en tredje gång när jag tänker på att det här är min femte (!) omgång Puregon som riskerar att sluta i tårar och besvikelse. Jag vill inte ha de förbannade sprutorna mer! Jag vill må bra och inte gråta och vara orolig! Jag vill inte le och bita ihop framför doktorn och släppa ut gråten i trappen utanför. Jag vill inte ringa och stortjuta i telefon med min sambo som sitter fast på jobbet och är maktlös och ledsen.

 

Varför ska det här med barn vara så jävla svårt???



Kommentarer
Jessie

:( Jag förstår att du gråter och kan bara sätta mig in i hur maktlös och förtvivlad man känner sig. Låt dig känna såhär nu, det är bra att släppa ut det.
Hoppas på mognad nu efter dessa 3dagar.
Hoppas att det går vägen nu.
Kram!

Svar: Vill också att det ska gå vägen... Nån gång!
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-04-02 @ 21:53:26
URL: http://nattstad.se/itsjessie
Dujaghanvi

Förstår att du är ledsen, man orkar inte till slut, ibland måste man få gråta ut. Men det är ok att göra det, det kan vara skönt att släppa på trycket också!

Hur känner du för ivf? Det är ju egentligen ingen stor grej, mer än lite mer i sprutan. Prata med din läkare om det, det kanske inte känns så farligt där och då? Jag tyckte det kändes skitstort innan, men väl igång var det inget märkvärdigt. Och du är ju redan van vid sprutor.

Jag vet inte? Hoppas att du "bara" behövde få gråta ur dig lite frustration, och känner dig starkare nu! Stor kram!


Svar: Lite starkare, lite lugnare.Ivf är jag öppen för men vi måste prata m läkaren och höra vad som går. Verkar bli enda utvägen om nu inte Puregon går.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-04-03 @ 05:13:04
URL: http://dujaghanvi.blogg.se
Lillajag

Neeeej! Varför gör inte kroppen som man vill! Eller som den borde! Håller tummarna att det händer något sista dagarna nu. Jag tänker Puregon en chans, sen sätta upp mig på kö till IVF. Känner på mig att det kan ta låååång tid annars:( Kram till dig

Svar: Vet inget om tiderna till ivf här. Tar en sak i taget. Kram till dig med!
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-04-03 @ 08:01:21
URL: http://vagentillettbarnmedpco.blogg.se
Hanna

Nej va tråkigt!Massa kramar till dig!<3

Svar: Kram... Kommer snart igång, hoppas jag.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-04-03 @ 08:55:17
URL: http://nattstad.se/drommenomettbarn
sockernosen

Lider med dig, vilket tråkigt besked! Förstår att det måste vara oerhört tufft för dig. Skickar en massa styrkekramar!

Svar: Tack, behöver dom.... Än är det inte kört. Men nästan.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-04-03 @ 09:26:34
URL: http://sockernosen.wordpress.com
enlangvantan

Styrkekramar!

Svar: Tack! :)
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-04-03 @ 16:34:32
URL: http://enlangvantan.blogspot.se
Tina

Åh nej vad ledsen jag blir, och förbannad. Varför ska det vara så svårt att få till det. Ibland undrar man vad man gjort för fel. Även om man inte kan rå över det. Jag hoppas innerligt att dom växer på sig på dom här tre dagarna!
Har ni funderat på ivf nåt? Kanske vore värt ett försök?


Svar: Jag tror på ivf men vill verkligen prova Puregon och ge det en chans. Vi får se vad läkaren säger. Ivf är inget vi bestämmer. Men jag är öppen och kanske redo.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-04-03 @ 19:05:59
Frida

Va mitt hjärta svider, jag får rysningar över hela kroppen och lider så med er, jag håller tummarna för att äggen ska få en extra skjuts de sista dagarna!
Många styrkekramar till er!!!

Svar: Det är ledsamt men jag försöker stå ut tills lördag.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2014-04-03 @ 19:07:40
URL: http://intesjalvklart.bloggplatsen.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0