Min vikt

Det har hänt något på ett år som jag inte riktigt förstår. När vi började försöka göra barn vägde jag runt 64 kg till mina dryga 160 cm. Det är ganska normalviktigt, på gränsen till övervikt.
 
Jag återupptog träningen på gym i samband med att jag slutade med p-piller. Jag har alltid varit en godisgris men periodvis har jag minskat på det och i perioder har jag ätit något av godis, glass, kakor och skräpmat varje dag. Men jag har ätit ungefär likadant hela livet.
 
Därför förvånade det mig att jag långsamt ökade i vikt även under veckor där jag tränade 1-3 gånger i veckan. Jag vägde plötsligt 67-68 kilo. Av olika omständigheter slutade jag gå på gymmet. När jag slutade träna tog det lite skruv och under de senaste månaderna har jag ökat till min maxvikt 73-74 kg! Det går åt helt fel håll eftersom jag vet att övervikt och framför allt viktuppgång försämrar chanserna att bli gravid. Man ska ju helst gå ned några kilon för att kicka igång sin mens. Och då helst med lchf eller GI eftersom en PCO-syster ska äta som en diabetiker för bästa resultat (enligt de flesta artiklar, nyhetsbrev och sajter på ämnet).
 
Jag har nu under de senaste veckorna försökt gå ned i vikt genom att minska på kalorierna (just nu passar det mig bättre än lchf) men tyvärr bommar jag ganska ofta och äter för mycket genom att jag småäter mellan måltiderna, och nu ligger jag stadigt på 69,9-70,1 kg. Det känns ju kasst att jag inte klarat att gå NED i vikt eller åtminstone stå kvar på samma, istället har jag gått UPP i vikt sen vi bestämde oss för att försöka. Varför är det här med viktnedgång och bibehålla vikten så svårt för mig och så många av oss?! Det är ju en sådan viktig faktor för att lyckas bli gravid.
 
 

 
Slänger förresten in en bild på mig, om ni är nyfikna :)
 
Såhär ser den ut, min kropp,
som jag skriver så mycket om
i den här bloggen  -->  
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Kommentarer
Sara

Hej,
har samma problem....PCOsen är en del av bekymret...men inte mycket till hjälp får man för att man ska hålla eller komma ner i vikt...

Vi får kämpa vi som har PCOs själv har jag tappat motivationen även fast jag har världens bästa mål att chanserna blir bättre...men har man tränat som en idiot typ 7dagar i veckan ätit efter konstens alla regler och det inte händer ett juta då ger man upp..svårt att hitta tillbaka för jag gillar egentligen att träna....

kramiz å lycka till Sara

Svar: En del med PCO får ju väldiga problem med övervikt, särskilt efter barnafödande har jag läst.
Byggde du inte muskler då? PCO ska medverka till att lättare bygga muskler som tjej.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2013-09-12 @ 21:42:54
Kampen om ett barn

Kan säga att samma skett här. Vikten går uppåt trots att mitt matintag minskat. Har försökt mig på att träna med men tyvärr sätter en hudsjukdom lite käppar i hjulet där.

Men är så trött på det så jag kommer nog ignorera smärtan och köra fullt ut ändå..

kram

Svar: Heja dig! Vad ska du köra för slags träning?
Tjejen bakom Kampen mot pco

2013-09-13 @ 15:14:21
URL: http://kampenomettbarn.vimedbarn.se
Linda

HEJ! Jag har PCOS & 3 barn som blivit till med pergotime hjälp... Vid alla pergotimestarter har jag vägt 89 kg, men efter 3:e barnet drog det iväg till oanade höjder.. väger nu 10 kg mer..
Men.... Min gyn sade att vi som är överviktiga har LÄTTARE att bli gravida än smala tjejer.. Ja inte så att man ska väga lika mycket som jag, utan mindre.... OM du förstår vad jag menar

Svar: Hej, nej jag fattar inte riktigt. Du menar att överviktiga är mer fertila än underviktiga, eller menar du att överviktiga är mer fertila än normalviktiga?
Tjejen bakom Kampen mot pco

2013-10-13 @ 19:03:06
URL: http://lindasalltelleringet.blogspot.se
Kristin

Hej! Jag halkade in på din sida när jag surfade runt och ser att du kämpar. Jag har också PCOS och har läst på mycket om hormoner. PCOS handlar om insulinresistens. Vi saknar ett B-vitamin som gör att vi överproducerar testosteron och insulin och har nedsatt energiupptag i äggstockarnas celler. Man kan tillföra detta och många kan få ägglossning på naturlig väg. Kolla in på den Australienska sidan myPCOS. Där kan du köpa B-vitaminet DCI och all information man kan tänka sig om PCOS. Lycka till! Mvh Kristin.

Svar: Hej!Tack för dina tips. Jag äter redan extra B-vitamin men kanske ska titta på den produkt du rekommenderar. Vad är skillnaden mellan vitamin B och vitamin B DCI? Ska kolla in den australienska sidan.
//KMP
Tjejen bakom Kampen mot pco

2013-10-13 @ 19:15:46
Kristin

Just det lågkolhydratkost är också jätteviktigt för oss med PCOS. :)

Svar: Jo, jag vet. Men jag är svag för socker och kolhydrater, så är inte riktigt motiverad än tyvärr även om jag mått bra de perioder jag ätit LCHF eller GI-inspirerat.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2013-10-13 @ 19:17:35


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0