Goda nyheter

Nu har jag och sambon varit på läkarbesök och fått veta resultatet på alla våra prover vi gjort. Min mans spermaprov visade goda värden både på rörlighet/motilitet (hur snabbt de simmar) och mängd (antal miljoner spermier per milliliter) vilket såklart är bra nyheter.
 
Vad gäller mig så har jag (som vi redan vet) inga problem med äggledarfunktionen dvs. äggledarna och livmoderhålan om jag minns rätt (HSSG). Verkar även ha bra kvalitet på själva äggen och det kan göra att jag kan bli gravid långt upp i åldern. Men som gyn sa, det är ju nu vi vill ha barn.
Blodprovet jag tog visar även normal ämnesomsättning (själva provet heter TSH och testar sköldkörtelns funktion) liksom nivåerna av prolaktin (hormon från hypofysen). Jag har läst att prolaktinet avgör bröstens storlek bland annat.
 
Så det enda, och det största, problemet är egentligen att jag har PCO-äggstockar vilket ger utebliven ägglossning. Hjärnan får helt enkelt inte signal om att släppa äggen. Det jag tagit hittills är Pergotime vilket ska få hypofysen att producera mer FSH --> utmognad av äggblåsor --> ägglossning.
 
Som ni vet så bet inte Pergotime på mig. Så nu ska vi gå till en mer direkt behandling - Puregon. Då sprutar man in hormonet direkt i kroppen. Jag har därför hämtat ut en "penna" på apoteket som jag ikväll ska fylla med FSH och få igång mina små äggblåsor (folliklar). Detta ska jag göra under några dagar och sen gå på ultraljud för att kolla om det hänt något på den dosnivån, om inte så ska jag höja dosen och ta sprutan under några fler dagar.
 
 
 
Ser ni vilken fin bild det är på asken? Ett par som böjer sig över sitt lilla barn. Det är jag och min kille nästa år ;-)
 
 
Så snart ska jag ta pennan under armen och hämta sambon (eller ska jag ta sambon under armen och hämta pennan?) och stickelisticka mig lite nätt i magfläsket! Tur att man inte är spruträdd för minst 6 kvällar i rad ska jag ta sprutan och troligen fler.


Kommentarer
Sara

Hej!
Vad kul önskar dig all lycka. Jag själv i är i samma sväng som dig. men provade pregotime 6ggr upp till 3 tabletter men vi lyckades inte..fick ta spruta för att få ägglossning. så nu väntar vi på att bli igångsatta med ivf, och de blir vi i aug så nu håller jag alla tummar och tår som jag kan.
Lycka till på eran resa
Kramiz från en som vet vad ni går igenom...
det är en frustration utan desslike

Svar: Tack för dina ord!Det känns så drygt för att bestämma sig för att skaffa barn är ett stort steg, men att det sen inte blir som man vill känns så himla trögt - som att försöka ta sig framåt i en massa honung.
Vi fick bara prova Pergotime med 1 enkeldos och sedan 2 dubbeldoser, men eftersom det inte blev någon reaktion gick det snabbt vidare. Det verkar bero mycket på vilken läkare man har.
Hur många gånger fick du prova sprutor innan ni fick remiss till ivf?
Tjejen bakom Kampen mot pco

2013-05-24 @ 20:20:22
Sara

Mmm håller med om det att det är massa honung i vägen, vi har försökt sen 2010 först med bara testa som "vanliga" par... sen fick vi en remiss till specialklinik där jag fick pregotime först med lägsta dosen och de gav inget, två tabletter gav inget men med tre tabletter så fick jag typ varannan gång en stor fin äggblåsa eller två stycken äggblåser, men för att få ägglossning så fick jag ta sprutan ovtrell för att få lossningen. Men de vill liksom inte bli något för de.. så bestämde vi att jag skulle gå ner så mycket som möjlig så nu fick vi remis för att göra IVF och fick tid i början på Maj men eftersom jag hade för lågt järnvärde så bestämde vi att jag skulle få upp det och knapra järntabletter och så börjar vi i aug istället. Det är en spännande resa.
PCOs är verkligen inget jag vill ge ens min värsta fiende...men ibland är tåras mina ögaon att jag inte kan bli gravid på "naturlig" väg. men dock glad att det finns denna hjälp att få...

Nackdelen är att jag går upp så fruktansvärt mycket i vikt på kort tid när jag inte äter ppiller med östrogen, eftersom jag producerar lite av de men de vet du ju redan som har PCOs..jag har ingen egen blodning om jag inte äter provera eller vad den tabletten nu heter...livrädd att gå upp så de bli nästa bromskloss för IVF behandlingen i aug.
Så ett långt svar..vi har aldrig tagit någon sprutbehandling får vår läkare sa till oss hur att vi fick välja hur vi ville fortsätta eftersom vi har hållit på så länge så vi kände väl att vi tar IVF på en gång....så därför har vi inte tagit några sprutor så....Men nervös är man inför IVF behandlingen,,,,,

Svar: Vilket långt meddelande jag fick! Tack för att du tar dig tid.Jag hade nog velat testa trippelkur också, men i jämförelse känns Puregon mer effektivt, det är ju hormoner rätt in i kroppen. Jag kör gärna Puregon ett par omgångar tills det funkar.
Vill också gå ned i vikt men det är svårt. Jag väger närmare 70 nu, var på 65 när jag startade, och det känns så meningslöst med en såda viktökning. Om det är som du skriver så kanske jag kan skylla lite på p-pillren, jag äter ungefär lika mycket godis som förut men ändå har jag gått sakta upp. Tränar visserligen mindre, och det gör nog stor inverkan på kroppen.
Måste bara ta mig i kragen. Tänk om bara 5kg hjälper på traven?!
Hur känns det inför IVF då? Spännande skriver du. Har de sagt något om dina chanser att lyckas eller är det inget de kan säga såhär långt före?
Du måste höra av dig och berätta hur det går i augusti! IVF är ju något som kanske står bakom en dörr för mig också i framtiden, vem vet?
Tjejen bakom Kampen mot pco

2013-05-25 @ 21:33:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0