Efter VUL: 75ie i några dagar till

Efter VUL idag konstaterades att viss aktivitet skett; inga mogna äggblåsor än men livmodersslemhinnan har vuxit sen sist, från 5,5 mm till 8mm. Ett gott tecken för en för tunn slemhinna gör att ett befruktat ägg inte kan fästa.
Det är dessutom bra att det går lite långsamt. Vi ska ha tåååålamooood, som gynekologen sa. Jag ska fortsätta med 75 enheter några dagar till och sedan på återbesök. Återigen handlar det om att bara släppa ett ägg, inte fler.  Förhoppningsvis har det hänt mer tills dess.
 
Innan midsommar måste det hända något, så lät det visst, kanske stänger de ned mottagningen då? I så fall ser jag fram emot en paus och njuta av sommaren utan VUL-besök och hormoninjiceringar. För mitt i all spänning är jag en smula kluven. Jag är lite nervös för att bli gravid nu innan sommaren. Har ju nytt jobb och det känns lite jobbigt med tanken på att informera en sån sak så pass tidigt in på en ny anställning. Jag vill ju helst slutföra alla projekt och arbetsuppgifter som nu ligger på mig. Men så har jag fortfarande den här starka barnlängtan som river inuti mig. Ögonen som tåras när smärtan är för stor, när jag ser bebisar på byn, morsor och farsor med sina telningar - jag vill åsså ha! Och sambon vill ju också så gärna. Vi vill ju bilda familj nu. Finns det ens någonsin ett perfekt tillfälle för att få barn? Cheferna får ju ändå inget säga, ändå inget tycka. Kvinnor har i alla årtionden blivit på smällen... mer eller mindre lägligt.
 
 Och så är det här andra. Jag har längtat så sjukt länge, i flera år, och är så lycklig över att äntligen få ta det steg jag drömt om. Men det är la som att jag blivit mättad?! Att hjärnan och psyket liksom säger stopp, nu orkar vi inte fokusera på fler tankar om barn. Du måste ägna tankeverksamhet åt något annat också ibland. Livet t.ex. Det finns inga barn i ditt liv just nu så drop it! Det har slipats ända in i kraniet, den här besattheten...
 
Nu är det dags för injektion nummer 12 (7 st med 50ie, 5 st med 75ie).


Kommentarer
Anonym

Kommer ni köra IVF om detta med injektioner inte funkar denna gång? Jag är i valet o kvalet om jag ska ta injektioner eller köra ivf direkt!? Pergotime har vi provat och precis som för dig gick det inte.

Svar: IVF har aldrig varit på tal än. Vi tar ett steg i taget. Injektioner ska vi prova upp till åtminstone 6 cykler. Så även om det inte fungerar nu kan det ju fungera i höst igen. Jag är bara 25 så jag känner inte att IVF är aktuellt för mig än, då tar jag hellre en paus och tränar och lever hälsosamt och ser om det funkar först och främst. Beror det på tidsbrist att du vill gå direkt på IVF? IVF känns så megastort och komplex medan Puregon fortfarande känns OK. Men det är bara min tanke.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2013-06-04 @ 16:30:53
Lisa

Jag vet inte riktigt varför jag vill gå direkt på IVF. Jag känner väl att eftersom jag först blev överstimulerad och sen inte fick äl av Pergotime så har jag fått för mig att det blir samma sak med injektioner. Kan du inte berätta mer om hur injektionerna går till. Hur många sprutor ska du ta?

Svar: Jo, injektioner har ju samma funktion som Pergotime i stora drag. Man tar Puregon vid IVF också tror jag.Man tar ett stick per dag. Ser ut som en insulinpenna. Jag ska ta en per dag tills man ser en mogen äggblåsa. Sedan kan man öka dosen allteftersom.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2013-06-04 @ 20:28:47
E

Åh. Vi mejlade lite du och jag på FL i höstas någon gång. Jag har ju också PCO, och slutade med pillerna för 3 mån sen.. Inget händer.. :/ Så jag har en tid hos min gynekolog om en månad ca. Hoppas att jag också kan få komma igång med nåt, typ pergo eller nåt. Vill så gärna.. Är bara 24, så jag är inte så gammal jag heller. Kram till dig

Svar: Åh, var det vi? Trist att inget händer. Har du inte ens fått mens? Jag fick ingen mens och sökte därför hjälp ganska snabbt (ringde och bokade tid efter 2 månader).

Pergotime borde du få, eller åtminstone Provera (som stimulerar blödning). Förhoppningsvis får du både och!

Jag är inte heller så gammal, bara ett år äldre än dig. Det är till vår fördel.Kram till dig med.
Tjejen bakom Kampen mot pco

2013-06-04 @ 22:01:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0