Jobbigt just nu

Det känns motigt nu. Favoritbloggaren Mirka ("elvabarnsmamman" från Familjen Annorlunda) fick precis i detta nu sitt tolfte barn. Sju barn, nr 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, har hon fått under de här åren medan jag längtat efter mitt första. Jag är jätteglad för hennes skull. Men det påminner om min egen barnlöshet. Snart ett år har vi försökt. Ett år. Förstår ni hur tungt det är att ens kropp inte klarar att bli gravid, när jag önskar det så starkt både psykiskt och fysiskt? Om jag hade haft en ägglossning som fungerat hade jag kunnat haft en tremånaders baby nu. En jollrande liten älskling som jag kunnat lägga på bröstet och smeka över dess mjuka hjässa. Det gör ONT i mig att det är så svårt att uppnå min högsta dröm. När "alla andra" bara bestämmer sig och beställer in ett plus på stickan. Inte riktigt kanske, men så känns det nu. Varför ska just min kropp...? På något sätt har jag vetat om det här länge, långt innan jag ens tänkte på barn. Det var en händelse i skolan, i högstadiet. En klasskompis sa något om att en annan kompis skulle bli en bra mamma när hon blev stor. Och så liksom kom hon på mig, och kastade med en blick, och sa "och du också såklart" men jag hörde direkt att hon inte menade det. Det var på den tiden jag drömde om att ha en pojkvän, men aldrig fick. Så jag tänkte att det här med pojkvän, man, familj, barn, inte var något som var ämnat för mig. Och sen funkade aldrig mensen, den kom aldrig som den skulle och var aldrig som mina kompisars - regelbunden med mensvärk och PMS. Den var bara blod som antingen kom i mängder, eller antingen inte alls. Så jag började inte tänka i såna banor förrän jag träffade mitt ex, som plötsligt öppnade för att barn var något jag kunde få i mitt liv. Kanske handlade mest om att bli vuxen, alla tonåringar drömmer ju knappast om att bli mammor. Men det handlar också om en känsla. Att det här med moderskapet känns så onåbart och dessutom med en menscykel vars oregelbundenhet gett mig en känsla av att "äsch, jag kan ju ändå inte bli gravid". Därför var jag utan preventivmedel i nästan två år, med exet. Jag bara kände att det ändå inte skulle gå.
Nu äntligen är jag på väg, men den känslan är fortfarande kvar som en skugga: det kommer ändå inte gå...

Så, nu har jag skrivit av mig. Tack för att ni finns, alla snälla besökare som ibland till och med skriver en snutt...
 
86810563
(c) http://www.jhonta.com/news/?p=520


Kommentarer
Camilla

Känner igen mig i dina tankar. Har försökt sen maj 2011. Eller egentligen har vi inte kunnat "försöka". Ingen äl eller mens på hela denna tiden. Åt p piller i ca 10 år, men har fått veta att jag troligtvis kunde struntat i detta då jag ändå inte kan bli gravid på naturlig väg. Hade en Provera mens i april 2013, trodde sen att det var ÄL på g med hjälp av Pergotime. Men verkar som allt avstannade när äggblåsan var 18 mm. Fick Provera mens i förrgår (märkligt med mens när jag aldrig har det annars). Tagit Puregon spruta i två dagar nu. Dagligen tänker jag på barn. Är så rädd för att det aldrig ska bli min tur. Så tänk på att du inte är ensam. Kram

Svar: Hej Camilla,
Vi är i samma sits - vi har egentligen inte heller försökt ett år, för jag har bara haft ägglossning en gång och det var i maj/juni. Innan dess hade jag ingen mens och inget ägg som växte. Men det är ett år sen jag och sambon beslöt oss för att satsa på ett barn. Så jag har VELAT försöka ett år, det kanske är bättre uttryck? :) Så om det tar 12 mån max för ett "friskt" par så kanske jag ska räkna 12 behandlingar som normalt.
Tråkigt att det stannade av för dig när du åt Pergotime. Jag fick inga växande äggblåsor alls av Pergotime. Hoppas nu på Puregon! Det kanske är det som krävs för att göra både dig och mig gravida nu?! Det tror jag!
Kram
Tjejen bakom Kampen mot pco

2013-08-30 @ 03:29:18
Mia

Du är inte ensam.. Vi har också försökt i ett år utan resultat :( Kram

Svar: Kram till dig och hoppas det lossnar för er snart!
Tjejen bakom Kampen mot pco

2013-08-30 @ 11:14:47
Drömmar och längtan

KRAM!
Vissa dagar är jobbigare än andra och jag veeet hur det känns. Djupa dalar ibland, men man får fokusera på att det kommer toppar också. Vi har ju försökt i 14 månader just idag och jag tänker som du ibland... att jag kunde ju haft... MEN man får försöka se det som så att allt har en mening, kanske får vi vänta på just det barnet som en vacker dag kommer komma till oss! Att det är menat liksom... ja jag vet inte, men jag försöker fokusera på positiva saker och unnar mig att leva lite extra gott, med bortförklaringen att sen när vi får barn får jag leva fattigare ;) igen - stor KRAM till dig! Hoppas du mår bättre idag!

Svar: Bra ord!! Jag försöker oftast också tänka på livet och odla mina intressen och planera utifrån en barnfri höst istället för en där jag kanske är gravid. Men leva gott nu eftersom barn kommer ge en mer fattig tillvaro var ett bra tips, så ska jag också tänka! Äta på restaurang nu så jag får jag äta falukorv när jag är mammaledig ;)
Tjejen bakom Kampen mot pco

2013-09-01 @ 17:51:44
URL: http://drommarochlangtan.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0