Långt till "BIM"

Det känns trist att inte veta om kroppen tänker ge en menstruation den här månaden eller inte. Det vore så mycket enklare om jag hade en normal 28 dagars cykel.
Om det vore så, och min lilla app har rätt, beräknas jag ha mens om 7 dagar. Om allt var som det ska.
En del av mig vill så klart att den ska utebli, vara en BIM = beräknad icke mens, som i sin tur betyder lyckad befruktning. Men i brist på det vore det trevligt med mens. Som ett bevis på en fungerande kropp.
Tyvärr hyser jag inga större förhoppningar.
 
Jag har så många känslor i mig som tränger sig upp i tid och otid. Rätt som det är hugger det till i bröstet och jag tänker bara negativa tankar om att allt inom mig är sterilt och dött och grått som aska. Jag är så rädd att jag ska vara infertil. Det är min rädsla. Jag vet egentligen bara att jag har PCO-äggstockar och att jag har haft oregelbunden mens när jag inte ätit p-piller. Men så mycket mer vet jag inte om hur det påverkar min fertilitet.
 
Det känns som att oavsett om jag får en blödning i slutet av oktober eller inte, är jag i behov av ett läkarbesök. Någon som tittar lite med UL och tar ett blodprov och sedan berättar hur jag ligger till. Det är det jag vill veta. Hur jag ligger till. Vilka chanser har min kropp gett mig. Är det helt kört eller kan kroppen få ägglossning av sig själv? Och i så fall, hur? Jag fick diagnosen för snart sex år sedan, saker och ting kan ju ändrats. Det jag känner just nu att jag behöver allra mest är någon kunnig, lugn person som förklarar hur det ser ut och vad jag kan göra för att hjälpa min egen kropp. Någon som förklarar. För idag går jag bara och väntar på en mens som jag inte ens vet ska komma eller inte. Trist var ordet.


Kommentarer
Anonym

Hej, jag förstår precis vad du går igenom och känner dig. Har haft liknande problem förutom att min läkare konstaterade att jag "bara" har ett svagt mönster av PCO. Mina blödningar kunde variera mellan 4-14 veckor ibland, extremt frustrerande eftersom vi har försökt länge att bli gravida.

Just nu väntar jag på nästa blödning för att kunna ringa till läkarmottagningen och boka en tid för ultraljud och insemination. Min mens har blivit regelbunden tack vare mer regelbunden ägglossning (vilket har varit problemet för mig länge) och kurer av pergotime.

Jag önskar dig all lycka i hopp om att bli förälder, precis som jag och min man.

2012-10-17 @ 07:44:56
Johanna

Jag har också PCO blödningarna varierade mellan 4 och 12 veckor. Då jag och min man började vilja ha barn fick vi reda på att jag har PCO och läkaren skrev ut Metformin (diabetes typ 2 medicin, har EJ diabetes). Det är inte farligt att äta metformin utan att ha diabetes. Frågade om det fungerar och läkaren sade att vi börjar så här och det Funkade! Blev gravid efter ca 4 månader (hade regelbunden mens direkt jag började äta tableterna). Så fråga din gyn om den kan skriva ut metformin och börja därifrån, funkar det inte så får man ju forsätta med Pregotime.

2012-10-17 @ 13:03:24
Tjejen bakom Kampen mot PCO

Anonym - så tråkigt att bli betraktad som ett lätt fall när man ändå har problem. Det du kan trösta dig med är att du förmodligen är enklare att behandla än dem med svårare symptom...

Johanna - Tack för tipset. Jag har inte riktigt förstått vad Metformin gör, har med blodsockernivåerna att göra va?
Jag får nog kontakta läkarna här i min stad och höra mig för vilka alternativ som passar mig och mina problem...

2012-10-17 @ 19:53:07
URL: http://kampenmotpco.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kampen mot PCO

Drömmen om ett barn - äntligen gravid!

RSS 2.0